Hvordan kan elevers oppfatninger om matematikk og motivasjon for å lære matematikk knyttes til utforskende undervisning? Et perspektiv fra SUM-prosjektet
Sammendrag
Lærerne som deltok i SUM-prosjektet (se kapittel 5) prøvde ut ulike utforskende aktiviteter i matematikklassene de underviste, og datamaterialet som har blitt samlet inn gjennom SUM-prosjektet inkluderer blant annet observasjoner av undervisningsøkter, intervjuer med utvalgte elever i etterkant av slike undervisningsøkter og spørreskjema besvart av elevene mot slutten av prosjektperioden. I dette kapitlet vil vi bruke innsamlede data fra SUM-prosjektet for å gi et bilde av elevenes motivasjon for å lære matematikk, deres oppfatninger om matematikk som fag og hvordan elevenes motivasjon og oppfatninger kan knyttes til utforskende undervisning. Resultatene vil drøftes i sammenheng med annen forskning på motivasjon, oppfatninger og utforskende undervisning.
Forlag
UniversitetsforlagetSitering
Pedersen, Haavold: Hvordan kan elevers oppfatninger om matematikk og motivasjon for å lære matematikk knyttes til utforskende undervisning? Et perspektiv fra SUM-prosjektet. In: Haavold. Utforskende undervisning i matematikk, 2024. Universitetsforlaget p. 128-147Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)