ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for naturvitenskap og teknologi
  • Institutt for matematikk og statistikk
  • Artikler, rapporter og annet (matematikk og statistikk)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for naturvitenskap og teknologi
  • Institutt for matematikk og statistikk
  • Artikler, rapporter og annet (matematikk og statistikk)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan kan elevers oppfatninger om matematikk og motivasjon for å lære matematikk knyttes til utforskende undervisning? Et perspektiv fra SUM-prosjektet

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/36950
Thumbnail
Åpne
article.pdf (368.4Kb)
Akseptert manusversjon (PDF)
Dato
2024
Type
Chapter
Bokkapittel

Forfatter
Pedersen, Ida Friestad; Haavold, Per Øystein
Sammendrag
Lærerne som deltok i SUM-prosjektet (se kapittel 5) prøvde ut ulike utforskende aktiviteter i matematikklassene de underviste, og datamaterialet som har blitt samlet inn gjennom SUM-prosjektet inkluderer blant annet observasjoner av undervisningsøkter, intervjuer med utvalgte elever i etterkant av slike undervisningsøkter og spørreskjema besvart av elevene mot slutten av prosjektperioden. I dette kapitlet vil vi bruke innsamlede data fra SUM-prosjektet for å gi et bilde av elevenes motivasjon for å lære matematikk, deres oppfatninger om matematikk som fag og hvordan elevenes motivasjon og oppfatninger kan knyttes til utforskende undervisning. Resultatene vil drøftes i sammenheng med annen forskning på motivasjon, oppfatninger og utforskende undervisning.
Forlag
Universitetsforlaget
Sitering
Pedersen, Haavold: Hvordan kan elevers oppfatninger om matematikk og motivasjon for å lære matematikk knyttes til utforskende undervisning? Et perspektiv fra SUM-prosjektet. In: Haavold. Utforskende undervisning i matematikk, 2024. Universitetsforlaget p. 128-147
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (matematikk og statistikk) [353]
Copyright 2024 The Author(s)

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring