Utforskende undervisning i matematikk: Tilpasset læring for alle elever – en kvalitativ studie med lærerperspektiv
Forfatter
Holm, Sigrid KosmoSammendrag
Masteroppgaven utforsker hvordan kreativitet og utforskende undervisningsmetoder kan benyttes i matematikkundervisningen på ungdomsskolen for å sikre at alle elever oppnår et godt læringsutbytte. Studien tar for seg hvordan fagfornyelsen fra 2020 legger større vekt på elevaktivitet og selvstendig utforskning. Oppgaven tar for seg to sentrale modeller for problemløsning: den analytiske modellen som er trinnvis og er en systematisk prosess, og den Gestalt-inspirerte modellen der innsikt skal oppstå plutselig etter en periode med forsøk og inkubasjon.
I løpet av studien ble det gjennomført kvalitative intervjuet med fem matematikk lærere fra ulike skoler fra både storbyer og distriktskommuner. Det blir gjennomført en tematisk analyse av intervjuene og der identifiseres det flere overordnede temaer. Kreativitet og utforskning i undervisningen, undervisningsmetoder og planlegging, differensiering og tilpasning, elevmotivasjon og utbytte samt bruk av eksterne ressurser og læremidler.
Lærene påpeker at utforskende undervisning kan stimulere elevenes evner til kritisk tenkning og å finne flere løsningsmetoder. Samtidig understreker lærerne at elevene med gode grunnferdigheter ofte har et bedre utbytte av denne metoden, og andre elever kan oppleve frustrasjon og oppleve lavere motivasjon. Dermed må lærerne benytte differensierte oppgaver for å møte denne utfordringen.
Det argumenteres for at det kreves grundig planlegging og en balansert tilnærming for å integrere tradisjonell og utforskende aktiviteter. Lærere må kontinuerlig vurdere elevenes arbeidsprosesser og bruke formative vurderinger aktivt for å eventuelt identifisere elever med stort læringspotensial. Studien konkluderer med at mens utforskende undervisning har et stort potensial for å utvikle elevenes problemløsningsevner er det avgjørende at undervisningen differensieres slik at både sterke og svake elever får mulighet til å utvikle sine evner. Samtidig påpeker studien behovet for systematisk erfaringsdeling blant lærer og utvikling av fleksible undervisningsopplegg for å kunne integrere undervisningsformen på en bærekraftig måte i skolehverdagen. The master's thesis explores how creativity and exploratory teaching methods can be used in mathematics teaching in lower secondary schools to ensure that all students achieve good learning outcomes. The study addresses how the subject renewal from 2020 places greater emphasis on student activity and independent exploration. The thesis addresses two central models for problem solving: the analytical model, which is stepwise and is a systematic process, and the Gestalt-inspired model, where insight is supposed to arise suddenly after a period of experimentation and incubation.
During the study, qualitative interviews were conducted with five mathematics teachers from different schools from both large cities and rural municipalities. A thematic analysis of the interviews was conducted and several overarching themes were identified. Creativity and exploration in teaching, teaching methods and planning, differentiation and adaptation, student motivation and outcomes, and the use of external resources and teaching materials.
The findings point out that exploratory teaching can stimulate students' abilities for critical thinking and to find multiple solution methods. At the same time, teachers emphasize that students with good basic skills often benefit more from this method, and other students may experience frustration and lower motivation. Thus, teachers must use differentiated tasks to meet this challenge.
It is argued that thorough planning and a balanced approach are required to integrate traditional and exploratory activities. Teachers must continuously assess students' work processes and use formative assessments actively to identify students with high learning potential. The study concludes that while exploratory teaching has great potential for developing students' problem-solving skills, it is crucial that teaching is differentiated so that both strong and weak students have the opportunity to develop their abilities. At the same time, the study points out the need for systematic experience sharing among teachers and the development of flexible teaching programs in order to integrate the teaching method in a sustainable way into everyday school life.