Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLaberg, Jan Sverre
dc.contributor.advisorLarsen, Jan Otto
dc.contributor.advisorHelgaas, Ole-Andre'
dc.contributor.authorKarlsen, Espen
dc.date.accessioned2013-07-16T11:21:22Z
dc.date.available2013-07-16T11:21:22Z
dc.date.issued2013-05-27
dc.description.abstractStengte veger på grunn av snøskred eller fare for snøskred utgjør ca. 55% av all registrert vegstengning langs norske veger. En økende sammenknytning av landsdelene stiller stadig større krav til framkommelighet og fleksibilitet. Tidligere har det vært opp til hvert enkelt vegprosjekt å bestemme en akseptabel risiko for skredhendelser på veg. Statens Vegvesen ønsker å utvikle en modell for risikoaksept som er gjeldene for alle norske veger hvor Statens Vegvesen er tiltakshaver. Oppgaven analyserer akseptmodellen presentert av Skredforum, og vurderer risikoaksept ut fra generelle risikobetraktninger i samfunnet.en
dc.description.abstractI Langfjorden blir det om noen år tilgang på store mengder tunellstein fra en ny tunnel som bygges fra Storsandnes og rett øst gjennom Isnestoften. Det er undersøkt om det er mulig å bruke disse tunnelmassene for sikring av den skredutsatte strekningen E6 Langfjorden.en
dc.description.abstractFjerning av skredfarlige snømasser, kjent som aktiv skredkontroll er lite brukt som sikringstiltak langs norske riks- og fylkesveger. Statens Vegvesen ønsket derfor å undersøke i hvilken grad dette kan brukes som skredsikring i det aktuelle studieområdet.en
dc.description.abstractOppgaven viser at det kan gi en gunstig kost/nytte effekt å sikre flere skredpunkt i Langfjorden med bruk av steinmasser fra den planlagte tunellen. En bruk at aktiv skredkontroll kan redusere sannsynligheten for uforutsette skredhendelser for flere skredpunkt i studieområdet. Slike metoder blir ansett som spesielt gunstige for strekninger hvor andre sikringsmetoder er spesielt dyre og gir lav kost/nytte effekt.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/5291
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_5003
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2013 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDEOM-3901en
dc.subjectVDP::Teknologi: 500::Miljøteknologi: 610en
dc.subjectVDP::Technology: 500::Environmental engineering: 610en
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Geofag: 450::Andre geofag: 469en
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Geosciences: 450::Other geosciences: 469en
dc.titleVurdering av snøskredfare og sikring for vegene E6 i Langfjorden og Fv 882 til Øksfjord i Finnmark fylkeen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)