• Entrepreneurship Education as a Strategy to Build Regional Sustainability 

      Hagebakken, Grete; Reimers, Christian S.; Solstad, Elsa (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-02-26)
      Entrepreneurship education (EE) is a means to create economic activity and is of importance in the development of rural regions. Entrepreneurship education is generally conducted by three different methods: (1) teaching students about entrepreneurial themes, (2) developing the capabilities of becoming a successful entrepreneur for enterprise and (3) developing capabilities through enterprise by which ...
    • Hvem har makt i store utbyggingsprosjekter? En regimeteoretisk casestudie av en kommunal vedtaksprosess 

      Borge, Baard Herman; Bårdsen, Elin; Hagebakken, Grete (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-06-22)
      Den faglige diskusjonen om makt og hvordan den best skal studeres i lokalsamfunn har vært et utfordrende tema i moderne statsvitenskap. Følgende artikkel er bygget på det lokalpolitiske forskningsfeltet. Artikkelen handler om et stort infrastrukturprosjekt og den intensive beslutningsprosessen som fant sted i en norsk bykommune fra januar 2011 til januar 2012. Det analytiske verktøyet som brukes er ...
    • Praksisbasert utdanning - virkemiddel for å styrke entreprenørskap i rurale områder 

      Hagebakken, Grete; Reimers, Christian Schlaikjær; Solstad, Elsa Anita (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-10-05)
      Entreprenørskap er viktig for utviklingen i rurale regioner fordi det er et stort behov for å skape nye arbeidsplasser. Vår problemstilling er: Hvordan bidrar et akseleratorprogram til å møte behovene til oppstartsbedrifter i rurale regioner? I studien ønsker vi å frembringe et bilde av hvordan bedriftsdeltakere, eiere, prosjektledere og styringsgruppe opplever programmet. Vi konsentrerer oss om ...
    • Success or failure? Making sense of outcomes in a public sector change project 

      Hagebakken, Grete; Olsen, Trude Høgvold; Solstad, Elsa (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-09-22)
      The most common method of assessing outcomes of change projects is to compare the final outcomes with predefined goals and conclude that the project has been a success, or more commonly, a failure. We question whether such simple conclusions pay due respect to complex processes. In this paper, we apply a sensemaking perspective to explore how and when outcomes of change projects are assessed. We ...