• Algebraforståelse blant studentene i brukerkurs i matematikk ved UiT 

      Malyutina, Elena; Søvik, Øistein; Huru, Hilja Lisa (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-02-24)
      Ved Institutt for matematikk og statistikk UiT – Norges arktiske universitet ble Brukerkurset i matematikk høsten 2020 lagt om til et prosjektbasert emne og ny eksamensform med avsluttende muntlig gruppeeksamen. Et av målene for vår studie er å kartlegge ferdigheter og forståelse i algebra i begynnelsen av semesteret og hvordan studentene videre møter de algebraiske aktivitetene i prosjektene. I ...
    • Kontinuitet i overgangen fra skole til universitet - Implikasjoner av Fagfornyelsen for MNT-fagene 

      Pedersen, Ida Friestad; Huru, Hilja Lisa; Coucheron, David Andre (Conference object; Konferansebidrag, 2023-03)
      Med LK20 Fagfornyelsen innføres det nye læreplaner i skolen, der antall kompetansemål i de ulike fagene er noe redusert for å gi mer rom til dybdelæring, samt at læreplanene i matematikk og fysikk har et større fokus på utforsking, modellering og bruk av numeriske metoder enn tidligere (Ludvigsen et al., 2015; Utdanningsdirektoratet, 2020, 2021). I dette bidraget presenterer vi hvordan en gruppe ...
    • Preservice and inservice teachers’ views on digital tools for diverse learners in mathematics education 

      Meaney, Tamsin Jillian; Huru, Hilja Lisa; Kvivesen, Mona (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023)
      Although teachers are expected to use digital tools in their mathematics teaching in many countries, little is known about preservice and inservice teachers’ digital competence, especially in relationship to specific groups of school students. Results from a survey of 394 preservice teachers and 61 inservice teachers, at three Norwegian institutions, provide information on how they considered different ...