• Iscenesettelse av kulturelt demokrati: sett i lys av omsorgsregimer 

      Gjærum, Rikke Gürgens (Chapter; Bokkapittel, 2017)
      Dette kapittelet utforsker hvordan det kulturelle demokratiet iscenesettes i omsorgstjenester for mennesker med demens, for borgere på flukt og for psykiatriske pasienter i dagens Velferds-Norge. Kunstens potensial til å fremstå som et alternativt omsorgsregime diskuteres i lys av kunstdidaktikk, marginalisering og det Eichmannske problem. Kapittelet bygger på en studie bestående av tre analyser ...
    • Klasserommet som Agora – et reelt demokratisk rom? 

      Storsve, Kristine; Rasmussen, Bjørn K.; Gjærum, Rikke Gürgens (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019)
      I denne artikkelen undersøker vi hvorvidt en spesifikk dramapraksis kan bidra til å styrke klasserommets potensial som demokratisk arena. Det vil fremgå av analysen hva dette potensialet kan være og hva vi legger i «demokrati» i klasseromskonteksten. Den estetiske praksisen som analyseres i artikkelen,er gjennomført med to elevgrupper på henholdsvis 21 og 22 elever på 7.trinn(felt1 og felt 2). Den ...
    • #KunstInnsatsen: Estetiske erfaringer og skjønnsvurderinger på asylmottak 

      Gjærum, Rikke Gürgens; Arnesen, Jon (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      Artikkelen omhandler et knippe kunstdidaktikeres skjønnsutøvelse i møte med et asylmottaks beboere. Forskerne beskriver og fortolker disse kunstdeltakernes skjønnsutøvelse og diskuterer hvordan denne skjønnsutøvelsen omsatt i en kunstpraksis kan inngå i utviklingen av det kulturelle demokrati. Studien bygger på dybdeintervju av syv strategisk utvalgte informanter. Empirien fortolkes innen et ...
    • Manifest for mangfold i kunsten 

      Gjærum, Rikke Gürgens (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-06-09)
      Det mest basale i verden er ofte det man nesten kan kalle det banale. Det vi alle vet, men kanskje likevel ikke makter å artikulere klart. Filosofien hjelper oss med å bryte opp i tankevaner der vi har kjørt oss fast, og bidrar med alternative perspektiver og modeller, slik at virkeligheten kan bli lettere å se.
    • Re-conceptualizing the gap as a potential space of becoming: Exploring aesthetic experiences with people living with dementia 

      Mittner, Lilli; Dalby, Karoline; Gjærum, Rikke Gürgens (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-11-19)
      Purpose: In this paper we describe how co-creative art practices can involve people living with dementia as active citizens. We build on the Nordic Relational Model of Disability (GAP model) that conceptualizes levels of functioning as a mismatch between individual abilities and requirements from the environment.<p> <p>Design: We explore how reciprocal aesthetic experiences from two residential ...
    • Research Innovation: Advancing Arts-based Research Methods to Make Sense of Micro-moments Framed by Dementia 

      Gjærum, Rikke Gürgens; Mittner, Lilli (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-10-03)
      In this article we discuss how to develop methodological tools to guide social innovation in the arts and health movement. We approach this question by making research within Artful Dementia Research Lab as transparent as possible by 1) describing study designs 2) presenting arts-based datasets, and 3) giving insight into what we define as aesthetic analysis. We outline four premisses of situated ...
    • Selvstendig liv og smittevern – rettigheter i krysspress under covid-19-restriksjoner for personer med utviklingshemming 

      Melbøe, Line; Hirsti, Stina Rebecca; Gjærum, Rikke Gürgens; Kane, Aina A. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-05-12)
      I artikkelen retter vi søkelyset mot helse- og omsorgstjenester for personer med utviklingshemming, og vi diskuterer hvordan tjenesteytere erfarte ulike krysspress mellom smittevern og selvstendig hverdagsliv under den første koronanedstengningen. Artikkelen bygger på en kvalitativ intervjustudie som ble gjennomført i juni 2020, hvor 19 tjenesteytere ved kommunale botilbud i ulike deler av landet ...
    • Situating an Art Intervention with People Living with Dementia in a public space 

      Mittner, Lilli; Gjærum, Rikke Gürgens (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021)
    • Sustainable gender equality: Opening the black-box of quality assessment in higher arts education 

      Mittner, Lilli; Gjærum, Rikke Gürgens; Blix, Hilde Synnøve (Chapter; Bokkapittel, 2022)
      Issues of gender equality (GE) in academia receive increasing attention in terms of social justice and human resource management, and quality of research (Leach, 2016; Thompson, 2018; Pandey, 2019). While there is a body of research on gender representations and measures for women’s advancement in academia (Riegraf et al., 2010), little research has been conducted on the intertwinement of quality ...