Iscenesettelse av kulturelt demokrati: sett i lys av omsorgsregimer
Forfatter
Gjærum, Rikke GürgensSammendrag
Dette kapittelet utforsker hvordan det kulturelle demokratiet iscenesettes
i omsorgstjenester for mennesker med demens, for borgere på flukt og
for psykiatriske pasienter i dagens Velferds-Norge. Kunstens potensial til
å fremstå som et alternativt omsorgsregime diskuteres i lys av kunstdidaktikk,
marginalisering og det Eichmannske problem. Kapittelet bygger på en
studie bestående av tre analyser av omsorgsregimer sett som spill i tråd med
Gadamers syn på estetisk erkjennelse iscenesatt med roller, iboende narrativer
og scenografiske rammer.
Målet er å presentere en studie som søker å løfte hverdagsblikket mot en
deltakende demokratisk praksis:«/ ... / performance pedagogy energizes a radical
participatory democratic vision» (Denzin 2003, 14). Iscenesettelse menes her
i utvidet performativ forstand: hvordan samfunnet iscenesetter sin omsorg
basert på tradert forståelse, og hvordan omsorgsregimer kan iscenesettes på
nye måter i kjølvannet av endret forståelse og med anvendelse av kommunikasjonsformer
som teater.