Viser treff 141-160 av 33233

    • Implementeringen av ung, innovativ medvirkning i en kommunal planpraksis om klima, miljø og energi 

      Solvang, Ida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)
      Innovasjon, planlegging for mer bærekraftige samfunn, og de unges mulighet til å delta i planprosesser, er tematikker som stadig gjør seg mer gjeldende i planlegging. Temaet er ofte tverrfaglig og reiser en rekke spørsmål til hvordan planleggere skal prioritere arbeidsoppgavene sine. Dette kommer gjerne i tillegg til andre utfordringer som eksempelvis hvordan håndteringen av ledelsen av en grønn ...
    • From conflict to peace - Living together in a post war setting 

      Haukland, Amalie Melina Bruun (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)
      In 2021, I traveled to the small mountain town of Chita, Colombia with my daughter by my side and a camera in hand. The town had endured decades of civil war and guerrilla control, leaving its inhabitants deeply scarred by violence and division. The town's history was a tapestry of conflicting allegiances, with families and neighbors pitted against one another, some supporting the government while ...
    • Skeiv undervisning i skolen: En kvalitativ studie av læreres opplevelser med skeiv undervisning 

      Nyhagen, Aleksander Heier (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)
      Denne masteravhandlingen undersøker hvordan lærere opplever å gjennomføre skeiv undervisning i klasserommet. Oppgaven ser på læreres erfaringer og tanker om skeiv undervisning, hvordan responsen fra elevene har vært når lærerne har hatt undervisningstimer om temaet, og hvordan lærerne forklarer kommentarene og holdningene som kommer fra elevene gjennom deres opplevelser. Ved å forstå hvordan ...
    • En klatrers perspektiver på naturbruk i Lofoten 

      Olsrud, Ida Steinvik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-06-13)
      Denne masteroppgaven har som overordnet mål å undersøke hvordan erfarne klatrere i Lofoten opplever og navigerer i et landskap som tiltrekker seg stadig flere klatreturister. I lys av allemannsrettens uklare pliktfundament, vil studien utforske hvordan klatringens kulturelle lag, normer og verdier kommer til uttrykk i praksis. Ved hjelp av deltakende observasjon og kvalitative intervjuer, analyseres ...
    • A Behavioural Design Approach to Urban Foodscapes Exploring Decision-making Processes Through the Case of the REKO-ring in Tromsø 

      Hughes, Julie Park (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-06-03)
      This report explores the potential of applying the method, The Behavioural Design Space (BDS) Framework, in an urban context. More specifically, the urban foodscape. By exploring how to actualize conceptual and abstract parameters within Behavioural Design Theories on Individuals decision-making processes through qualitative interviews, themes emerge and address critical issues within the relationship ...
    • Maktstrukturar og rollekonfliktar i sjukepleiaryrket: Ei kvalitativ studie av utfordringar sjukepleiarar ved DPS møter i sin arbeidskvardag 

      Tang, Marianne Lomheim (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-31)
      Denne studia undersøkjer kva utfordringar sjukepleiarar ved Distriktspsykiatriske Sentre (DPS) møter i sin arbeidskvardag. Bakgrunnen for studia dei betydelege strukturelle endringane i tenestene for psykisk sjuke dei siste tiåra. Endringane i strukturen på norsk psykiatri er forankra i politiske, økonomiske og etiske argument. Denne studia søkjer imidlertid å utforske sjukepleiarane sine eigne ...
    • Den usynlige veven - husflid og identitetsforhandlinger i Kåfjord En undersøkelse av kvinners arbeid med videreføring av kulturarv 

      Nergård-Nilssen, Tuva (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-31)
      Denne masteroppgaven tar sikte på å øke forståelsen av hvordan tvangsevakueringen og nedbrenningen under krigen, endringer i næringslivet og andre lokale forhold har påvirket utviklingen i Kåfjord. Jeg fokuserer spesielt på kvinnenes bidrag til stedsutvikling i et lokalsamfunn preget av svak næringsutvikling og en skjev aldersfordeling. Jeg undersøker hvordan kvinner som arbeider med håndarbeid ...
    • Er Rana kommunes sin politikk for fritidsformål egnet til å redusere sosial ulikhet i barn og unges deltakelse for fritidsaktiviteter? 

      Otzko, Hannah Maria Von Ow (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-31)
      I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvorvidt Rana kommune i eget regi og i samarbeid med andre lokale aktører reduserer sosial ulikhet blant barn og unges deltakelse på fritidsaktiviteter. Problemstillingen som besvares er: «Er Rana kommunes sin politikk for fritidsformål egnet til å redusere sosial ulikhet i barn og unges deltakelse for fritidsaktiviteter?» For å danne et helhetlig bilde av ...
    • «La meg vise vei, bro´»: En kvalitativ studie av mentorordningen til U16 som redskap i forebyggende ungdomsarbeid. 

      Utby, Marte Rowene (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-30)
      Konsekvensene av utenforskap kan være store. For å hindre at ungdom nå eller i senere livsløp befinner seg utenfor arenaer i samfunnet, blir forebyggende innsats trukket frem som strategi. I denne masteroppgaven i sosiologi ved Lektorutdanningen 8-13, har jeg utforsket mentorordningen til U16 som redskap i forebyggende ungdomsarbeid. U16 er et multisystemisk profesjonsfellesskap opprettet av Tromsø ...
    • Foreldres erfaringer med bruk av videokonsultasjon med barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk under Covid-19-pandemien 

      Ugedahl, Andreas (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-31)
      Pårørende er en lite studert gruppe i forbindelse med bruk av videokonsultasjoner. Denne studien undersøker foreldre til brukere av barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikk (BUP) sine erfaringer med bruk av videokonsultasjoner med BUP under Covid-19-pandemien. Følgende problemstilling ble undersøkt: Hvordan opplevde pårørende til barn og unge i BUP å benytte videokonsultasjoner til behandling og ...
    • Kunstig intelligens i skolen: En Bourdieu- og Rosa-inspirert WPR-analyse av den norske mediedebatten om bruken av KI i skolen 

      Wollan, Jonas H. (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Denne masteroppgaven undersøker den norske offentlige debatten om bruken av kunstig intelligens (KI) i skolen gjennom en WPR-inspirert analyse (What’s the Problem Represented to be?). Formålet er å undersøke problemforståelsene fra den offentlige debatten omkring bruken av KI i skolen, og belyse disse problemene gjennom sosiologisk teori. Teoretisk bygger oppgaven på Hartmut Rosas akselerasjonsbegrep, ...
    • Den skjulte politiske verden til matsuri: En kvalitativ studie av hvilke narrativ man kan finne ved å analysere matsuri festivaler som politisk arenaer. 

      Andersen, Ariel (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Festivalstudier er et forskningsfelt som mange disipliner har hatt interesse i gjennom tidene. Spesielt antropologi, etnografi og sosiologi har lagt mye vekt på den innsikten som festivalstudier kan gi til menneskers samfunn og kulturer. En vinkling som derimot ikke har like ofte blitt brukt innenfor festivalstudier er hvilken innsikt festivaler kan gi til politikk og samfunns politiske omstendigheter. ...
    • Norges utvikling og tilrettelegging av karbonfangst- og lagring (CCS). En komparativ casestudie av CCS utviklingen mellom Norge og Canada 

      Paulsen, Stinelise (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Sammendrag I denne masteroppgaven har jeg undersøkt forholdene for CCS utvikling i Norge og på hvilken måte Norge kan ta lærdom av CCS utviklingen i Canada. Oppgaven belyser de økonomiske, teknologiske og regulatoriske rammene som affiserer CCS utviklingen i Norge. Canada er et foregangsland jamfør CCS industri og utvikling. De har vært først ute med å bygge verdens første kommersielle karbonfangst ...
    • Ytringsrommet - En fenomenologisk studie av ytringsfrihet i skolen 

      Farhad Faraj, Zeno (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Gjennom denne studien har jeg undersøkt hvordan læreres oppfatning av ytringsfriheten formes i skolen. Mer spesifikt handler det om hvordan elevene og læreren samhandler under formingen av ytringsfriheten i klasserommet. Problemstillingen er følgende; «Hvordan formes oppfatningen av ytringsfrihet?» Prosjektet ble utført ved bruk av kvalitative dybdeintervju, der jeg intervjuet fem kvinner og en mann. ...
    • Moving and exploring the world sensorially: Liv Hanne Haugen’s dance classes in Tromsø 

      Švandere, Aliki (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      This paper is part of a master's thesis project in visual anthropology, which includes also a short ethnographic film “Dance what you are”. The project is based on three months of fieldwork conducted in Tromsø, a city in Northern Norway. It focuses on a group of people who practice a dance which none of them can define or label. The dance does not have a choreography, a specific technique, or ...
    • Oppfølgingstjenestens handlingskraft 

      Røsæg, Steffen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Jeg har i denne oppgaven utforsket ni rådgivere i oppfølgingstjenesten sine erfaringer og opplevelser med arbeidet i deres arbeidshverdag. I dagens norske samfunn betraktes utdanning som avgjørende for fremtidige karrieremuligheter. Opprettelsen av oppfølgingstjenesten (OT) kan ses som et direkte signal fra myndighetene om viktigheten av forebygging av frafall i skolen. Til tross for iverksettelsen ...
    • «Det viktigste av alt er det at man føler seg som same»: Hvordan forstår unge samer i Alta samisk identitet? 

      Haldorsen, Morten Simensen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Gjennom denne masteroppgaven har jeg undersøkt samisk selvidentitet i Alta. Jeg har benyttet en symbolsk interaksjonistisk og dramaturgisk teoretisk tilnærming til identitet, sammen med personbiografisk intervju som metode har jeg undersøkt problemstillingen: Hvordan forstår unge samer i Alta samisk identitet? Oppgaven ser på informantenes biografi og skjellsettende hendelser fra deres liv ...
    • «Æ like å spille volleyball på stranda, men æ vil ikke kalle det friluftsliv» En kvalitativ studie av hva friluftsliv betyr for ungdommer 

      Villa, Marja (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å finne ut hva friluftsliv betyr for ungdommer. Forskningens empiriske grunnlag hviler på fire fokusgruppeintervjuer med totalt 16 ungdommer under videregående utdanning. Begrepet friluftsliv er noe som har endret seg gjennom tiden. Eldre definisjoner ekskluderer utendørsaktiviteter som er forbundet med stor grad av tilrettelegging, som for eksempel ...
    • Samme skole, to diskurser: Styringsperspektivet og lærerperspektivet om håndtering av sosial ulikhet i skolen 

      Eriksen, Jonas; Mellingsæter, Petter (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Tematikken for denne masteroppgaven er sosial ulikhet i skolen. Målet med masteroppgaven har vært å undersøke følgende problemstilling: Hva gjør norske skoler for å håndtere sosial ulikhet? Videre utarbeidet vi tre forskningsspørsmål: 1. Hvordan forholder styringsperspektivet seg til sosial ulikhet? 2. Hvordan forholder lærerperspektivet seg til sosial ulikhet? 3. Hvordan forholder styringsperspektivet ...
    • Hjemmebanefordelen i fotball 

      Skogstad, Daniel (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-13)
      Hjemmebanefordelen er et velkjent og godt dokumentert fenomen i fotball (Schwartz & Barsky, 1977; Pollard, 1986, 2005 & 2008; Clarke & Normann, 1955). Forskningen er uklar i hva som er årsakene til hjemmebanefordelen, men den peker på fire årsaker av betydning: supporterstøtte, reisevei, kjennskap til omgivelsene og dommer partiskhet (Schwartz & Barsky, 1977; Pollard, 1986, 2005, 2008). Pollard & ...