dc.contributor.advisor | Nergård, Jens-Ivar | |
dc.contributor.author | Sárgon, Sollaug | |
dc.date.accessioned | 2007-06-22T11:33:31Z | |
dc.date.available | 2007-06-22T11:33:31Z | |
dc.date.issued | 2007-06-26 | |
dc.description.abstract | Studie av hvordan tre eldre samer som har tapt skolegang på grunn av fornorskningspolitikk og andre verdenskrig opplever seg selv og sine muligheter og begrensninger, hvordan de takler utfordringene i hverdagen og hvilke behov de har per i dag. Opplevelser og reaksjonene i voksen alder vil bli sett i forhold til opplevelser i skolen og på internatet. Skole- og internaterfaringene vil kunne ha betydning både for hvordan de eldre samene tolker, opplever og handler i ulike situasjoner. | en |
dc.format.extent | 379399 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/1061 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_904 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2007 The Author(s) | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en |
dc.subject | fornorskningspolitikk | en |
dc.subject | assimilisering | en |
dc.subject | samer | en |
dc.subject | internat | en |
dc.subject | skole | en |
dc.subject | språk | en |
dc.subject | identitet | en |
dc.subject | tapt skolegang | en |
dc.subject | USKAV | en |
dc.title | Konsekvenser av statens fornorskningspolitikk
- med fokus på tapt skolegang under andre
verdenskrig | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |