«Fordi den er mer på strek enn de andre». En studie om begrepsutvikling
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/11556Date
2017-05-21Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Steinsvik, LailaAbstract
Denne oppgaven handler om begrepsutvikling og begrepsforståelse hos elever på mellomtrinnet, med fokus på elevaktive metoder. Jeg har benyttet meg av kvalitative metoder for å få en dypere innsikt i arbeid med begrepsutvikling og begrepsforståelse, og har ved hjelp av disse metodene prøvd å besvare følgende forskningsspørsmål:
«Hvordan kan jeg som lærer legge til rette for arbeid med begrepsforståelse i en elevaktiv undervisningssituasjon?»
Min erfaring er at lærere gjerne arbeider med begreper i små, fragmenterte deler, og jeg ville se på hvordan en kan jobbe med det mer integrert. Jeg gjorde et feltarbeid der jeg ga elevene problembaserte oppgaver for å motivere til diskusjon. Jeg konkluderte med at jeg som lærer kan legge til rette for diskusjon mellom elevene. En måte å gjøre det på, er å la elevene oppleve en kognitiv konflikt, fordi det motiverer dem til å diskutere seg frem til en løsning. Jeg må også sørge for å gi elevene nok tid til å bearbeide begrepene, slik at definisjonen blir bred nok til å omfavne alle deler av begrepet.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2017 The Author(s)
The following license file are associated with this item: