«Fordi den er mer på strek enn de andre». En studie om begrepsutvikling
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11556Dato
2017-05-21Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Steinsvik, LailaSammendrag
Denne oppgaven handler om begrepsutvikling og begrepsforståelse hos elever på mellomtrinnet, med fokus på elevaktive metoder. Jeg har benyttet meg av kvalitative metoder for å få en dypere innsikt i arbeid med begrepsutvikling og begrepsforståelse, og har ved hjelp av disse metodene prøvd å besvare følgende forskningsspørsmål:
«Hvordan kan jeg som lærer legge til rette for arbeid med begrepsforståelse i en elevaktiv undervisningssituasjon?»
Min erfaring er at lærere gjerne arbeider med begreper i små, fragmenterte deler, og jeg ville se på hvordan en kan jobbe med det mer integrert. Jeg gjorde et feltarbeid der jeg ga elevene problembaserte oppgaver for å motivere til diskusjon. Jeg konkluderte med at jeg som lærer kan legge til rette for diskusjon mellom elevene. En måte å gjøre det på, er å la elevene oppleve en kognitiv konflikt, fordi det motiverer dem til å diskutere seg frem til en løsning. Jeg må også sørge for å gi elevene nok tid til å bearbeide begrepene, slik at definisjonen blir bred nok til å omfavne alle deler av begrepet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: