Flerspråklighet som ressurs. En kvalitativ undersøkelse om hvordan norsklærere tar i bruk flerspråklighet som ressurs i undervisningen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11592Dato
2017-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Lomax, Elizabeth KorenSammendrag
I denne mastergradsoppgaven undersøkes følgende problemstilling: Hvordan tar norsklærere i bruk flerspråklige elevers språklige kompetanse som ressurs i undervisningen? Formålet med dette prosjektet har vært å undersøke hvordan et utvalg norsklærere stiller seg til ideen om flerspråklighet som ressurs i undervisningen. Prosjektet har et kvalitativt forskningsdesign, og det er brukt semistrukturert intervju som metode. Det er blitt gjennomført intervju med fire norsklærere som har delt sine tanker rundt det aktuelle temaet.
Resultatene fra undersøkelsen viser at lærerne opplever det som utfordrende å ta i bruk det språklige mangfoldet i norskundervisningen. Ideen om flerspråklighet som ressurs ser ikke ut til å ha noen fremtredende plass i deres bevissthet, men de er samtidig opptatte av at det kulturelle mangfoldet skal synliggjøres i skolehverdagen. Noen av lærernes uttalelser kan tyde på at de ikke har tilstrekkelig kunnskap om hvordan man kan ta i bruk flere språk i norskundervisningen på en hensiktsmessig måte. I tillegg viser resultatene at lærerne har en ambivalent holdning til flerspråklighet. Det kan virke som lærerne først og fremst ser på flerspråklige elever som en gruppe elever som trenger ekstra tilpasning, og ikke automatisk som en gruppe elever som sitter på en ressurs som bør utnyttes. Samtidig gir lærerne uttrykk for at visse aspekter ved det å være flerspråklig, som for eksempel å kunne dele sin kultur med andre, er en nyttig ressurs for elevgruppa.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: