ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Institutt for helse- og omsorgsfag
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag)
  • View Item
  •   Home
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Institutt for helse- og omsorgsfag
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap?

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/12677
DOI
https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06
Thumbnail
View/Open
article.pdf (162.0Kb)
Accepted manuscript version (PDF)
Tabell.pdf (107.6Kb)
(PDF)
Date
2017
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Eriksen, Liss Trine; Bongo, Berit Andersdatter; Mehus, Grete
Abstract
Bakgrunn:
Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleieutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap? Hensikten med denne studien er å utforske urfolksperspektiv i utdanningen av sykepleiere i Norge.
Metode:
I studien deltar 25 av de 26 norske sykepleierutdanninger. Det ble gjennomført en dokumentanalyse som er en kvalitativ innholdsanalyse av fagplan for hver enkelt utdanning, der samiske kulturforhold, helseforståelse og tilnærming til sykdom er vektlagt.
Funn:
De fleste utdanningene har læringsutbytte på de generelle kulturelle forhold. Læringsutbytte på samisk kultur og språkforståelse har ingen. Kun en har tematisert innholdsbeskrivelse på samiske kulturelle forhold. Åtte av atten skoler har litteratur på samiske kulturforhold, og fem av utdanningene er utenfor det kjernesamiske området fra og med Trøndelag og nordover. Under halvparten av utdanningene i det kjernesamiske området har ikke litteratur på samiske kulturforhold.
Konklusjon:
Det er manglende fokus på urfolksperspektiv i fagplanene til sykepleierutdanning i Norge. Vi anbefaler at samisk perspektiv vektlegges og tas med i utformingen av ny Rammeplan.
Description
Accepted manuscript version. Published version available in: Nordisk sygeplejeforskning, 7(3), 239-249.
Is part of
Eriksen, L.T. (2021). Hvordan kan universitetet ivareta sitt samfunnsoppdrag: med eksempler fra sykepleierutdanningen i Finnmark. (Doctoral thesis). https://hdl.handle.net/10037/20526.
Publisher
Universitetsforlaget
Citation
Eriksen, L. T., Bongo, B. A. & Mehus, G. (2017). Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap?. Nordisk sygeplejeforskning, 7(3), 239-249. http://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (helse- og omsorgsfag) [841]

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)