Show simple item record

dc.contributor.advisorRønningsbakk, Lisbet
dc.contributor.authorOsvoll, Mathilde Sofie
dc.date.accessioned2018-06-20T13:13:38Z
dc.date.available2018-06-20T13:13:38Z
dc.date.issued2017-05-22
dc.description.abstractStyringssignaler forteller tydelig hvordan samarbeidet mellom hjem og skole burde fungere. Men hvilke forventninger har egentlig foresatte til dette samarbeidet, og hvordan opplever de at det fungerer i praksis? Målsetningen med denne avhandlingen er å rette fokuset på foresatte, og hvordan de føler at skolen møter dem. Ved å gjennomføre kvalitative intervjuer har jeg undersøkt følgende problemstilling: ”Hvilke forventninger har foresatte til samarbeidet mellom hjem og skole, og hvordan opplever de at skolen møter disse?”. For å belyse problemstillingen er det benyttet teori og forskning som omhandler betydningen av samarbeidet mellom hjem og skole, samt styringssignaler som beskriver hvordan det i teorien skal gjennomføres. Jeg har intervjuet fire foresatte med barn på forskjellige skoler og klassetrinn. Resultatene av intervjuene, sett i lys av teorien, viser at de forventninger foresatte har til samarbeidet med skolen i stor grad samsvarer med de føringer styringssignaler legger. Foresattes erfaringer med samarbeidet når ikke helt opp til deres forventninger og ønsker, men de godtar det slik det er. Man kan komme langt med en åpen dialog, og ved å se på hverandre som likeverdige i samarbeidet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/12924
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectHjem-skole-samarbeiden_US
dc.subjectSkole-hjem-samarbeiden_US
dc.titleSamarbeid mellom hjem og skole. Hva forventer egentlig foresatte, og hvordan møter skolen disse forventningene?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)