Fremtidens medborgere. En kvalitativ studie om læreres fokus på elevmedvirkning i klasserommet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15640Dato
2019-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Haaland, Elisabeth VorinSammendrag
I denne kvalitative studien har jeg hatt elevmedvirkning som tema, og problemstillingen min har vært: Hvilket fokus har lærere på elevmedvirkning i klasserommet? For å avgrense studien har jeg benyttet forskningsspørsmålene:
a) Hvordan legger lærere opp til elevmedvirkning gjennom didaktiske grep i undervisningen?
b) Hvilket utbytte fremheves av lærerne at elevene får av elevmedvirkning?
Jeg har utført to intervjuer med erfarne lærere, og observert en parallellklasse med tre lærere i en uke. Gjennom en analyse og drøfting av empirien, har jeg besvart studiens problemstilling. Det har vist seg at det ikke er et likt fokus på elevmedvirkning i klasserommet. Sosial kompetanse er et stort fokus hos den ene læreren, mens andre praktiserer ulike metodeinnlæringer. Det kan fort lages omfattende undervisningsopplegg for å inkludere elevmedvirkning i klasserommet, i stedet for å trekke det inn i den tradisjonelle undervisningen. Det er dermed ikke overraskende at lærere synes dette er tidkrevende, og at de ønsker seg mer kompetanse på området. Samtidig ser vi at lærere ser nyttigheten av elevmedvirkning i sine klasser. Lærerne uttrykker at et utbytte for elevene er å være en del av fellesskapet og at de føler seg inkludert. Elevmedvirkning kan muligens også føre til at elever utvikler sitt selvbilde.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: