Show simple item record

dc.contributor.advisorHöper, Jan
dc.contributor.authorMunkebye, Martin Bruhn
dc.date.accessioned2019-07-04T11:44:09Z
dc.date.available2019-07-04T11:44:09Z
dc.date.issued2019-05-15
dc.description.abstractDenne studien er en kvalitativ studie med tema tverrfaglig undervisning mellom fagene naturfag og mat og helse. Forskningsspørsmålet er Hvordan kan et tverrfaglig undervisningsopplegg i naturfag og mat og helse legges til rette slik at det vil gi mest mulig læringsutbytte for elevene? For å finne svar på forskningsspørsmålet har det blitt gjennomført et tverrfaglig undervisningsopplegg i to klasser på mellomtrinnet. Studien har tatt i bruk, observasjon, intervju og videoopptak for å finne svar på forskningsspørsmålet Funn i studien viser at elevene ikke selvstendig klarer å prate naturfag i mat- og helseøktene, men de er avhengig av hjelp fra en lærer for å se sammenhengen mellom fagene. Funnene viser hvilken betydning rammefaktorene har for utbyttet elevene sitter igjen med etter endt undervisning. Muligheter og utfordringer med tverrfagligundervisning blir diskutert. Studien har sett på hvilke likheter og forskjeller det er mellom fagene i forbindelse med utvalgte kompetansemål i lærebøker fra mellom- og ungdomsskole til pensumbøkene fra universitetet, dette for å se om det ligger til rette for et tverrfaglig samarbeid mellom disse to fagene. I tillegg viser studien at elevene selv mener det blir lettere å lære seg nye begreper når de får jobbet med dem fra ulike perspektiv. Det viser også hvordan tverrfaglig undervisning mellom fagene kan brukes for å legge til rette for bruk av den grunnleggende ferdigheten regning i begge fag.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15680
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3908
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Kjemi: 440en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Chemistry: 440en_US
dc.subjectTverrfaglig undervisningen_US
dc.subjectNaturfagen_US
dc.subjectMat og helseen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleTverrfaglig undervisning mellom naturfag og mat og helse. En kvalitativ studie på mellomtrinneten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)