Å kjenne lakselusa på gangen. En studie av oppdrettsnæringens omdømmeforsvar
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/15692Date
2019-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Bakke-Jensen, Hanna KristieAbstract
Denne oppgaven handler om oppdrettsnæringens omdømmeforsvar i lakseluskrisen begrenset til perioden 2014 til 2018. Hensikten med studien er å skape økt forståelse om fenomenet omdømmeforsvar, ved å undersøke problemstillingen: Hvilke forsvarsstrategier ble valgt av oppdrettsnæringen under lakseluskrisen og var de valgte strategiene velegnet til å forsvare omdømme ifølge litteraturen?
Det teoretiske rammeverket som er brukt i denne oppgaven er Benoits typologier for kriserespons og Coombs situasjonsfaktorer.
Metoden som ble anvendt i denne studien var dokumentanalyse av avis- og nyhetsartikler om lakseluskrisen i perioden 2014 til 2018. På bakgrunn av inklusjons- og eksklusjonskriterier, samt forskers egen vurdering ble 42 artikler inkludert i analysen.
Oppgaven konkluderte med at oppdrettsnæringens aktører i sitt omdømmeforsvar oftest valgte forsvarsstrategier som forsøkte å redusere ansvaret interessentene tilla oppdrettsnæringen for lakseluskrisen. De forsøkte også å bedre interessentenes oppfatninger av oppdrettsnæringen ved å minne interessentene om hva oppdrettsnæringen gjør for å løse krisen, og ved å forsøke å imøtekomme noe av interessentenes kritikk.
I denne studien er det også gjort en vurdering av om oppdrettsnæringens aktører har opptrådt som en samlet næring eller som individuelle oppdrettsselskaper. Funnene som er gjort i oppgaven tyder på at aktørenes opptreden er situasjonsavhengig, men at hovedregelen er at bransjeorganisasjonene responderer på vegne av medlemmene når hele næringens atferd konfronteres.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: