Det flerkulturelle klasserom - berikende og utfordrende. En kasusstudie om tilpasset og inkluderende opplæring i en distriktskole med mange flerspråklige elever
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/16123Date
2019-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Isaksen, EvaAbstract
I denne oppgaven presenteres en casestudie som har som formål å belyse hvordan lærere på barnetrinnet opplever å arbeide i en klasse med mange minoritetselever. Fokusområdene og problemstillingen for oppgaven er «Hvordan opplever lærere på barnetrinnet å tilrettelegge for en inkluderende og tilpasset opplæring for minoritetselever?».
Datamaterialet ble samlet inn gjennom tre semistrukturerte intervjuer av lærere i en liten distriktskole. Resultatene fra studien viser at lærerne vektlegger arbeidet med å inkludere minoritetselevene faglig og sosialt som svært viktig, ved at de får bidra med sin kompetanse og bakgrunn, fremfor å sees på som et problem. Minoritetselevene beriker skolen med sin ekstra kompetanse.
Samtidig opplever lærerne noen utfordringer med å gi minoritetselevene en tilpasset og inkluderende opplæring. For lite tid og ressurser, samt mangel på morsmåls- eller tospråklig lærere peker seg ut som de største utfordringene. En konsekvens av dette er dårlig kommunikasjon som igjen kan bli en utfordring utover det å lære å lese, skrive og snakke norsk. Det kan også resultere i at minoritetselever ikke får den viktige oppfølgingen de behøver fra hjemmet, samt at det kan bli utfordrende å uttrykke følelser når minoritetselevene mangler disse begrepene på norsk. Videre kan det sistnevnte også muligens knyttes til adferdsproblemer. Nyankomne minoritetselever som ikke får den helhetlige tilpassede opplæringa de trenger kan lett bli skoletapere, eller hengende etter de andre elevene faglig.
Funn i studien viste også at lærerne og skolen mangler formell kompetanse på feltet, samt at skolen ser ut til å mangle strategier for tilpassing av opplæringa for minoritetselever.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: