ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Indigenising Education: Scales, Interfaces and Acts of Citizenship in Sápmi

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/17891
DOI
https://doi.org/10.34074/junc.20029
Thumbnail
Åpne
article.pdf (2.676Mb)
Publisert versjon (PDF)
Dato
2019-12
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Sollid, Hilde; Olsen, Torjer Andreas
Sammendrag
As Indigenous people reclaim their position after centuries of oppression, the tensions between Indigenous needs and national demands surface. This is also the case of the Indigenous Sámi in Norway. After a long period of colonisation, recognition of the indigenous Sámi people and their language and culture is replacing the politics of erasure. In this process, the educational system is the institution where this new direction can reach the farthest. Rather than seeing Indigenous education as static endpoint in opposition towards mainstream education, we theorise that indigenising education is better understood as a process and as a continuum where citizens with different subject positions engage and interact in a cultural interface. The theorising is based on a case study from Gáivuotna-Kåfjord-Kaivuono on the Norwegian side of Sápmi.
Forlag
Otago Polytechnic
Sitering
Sollid, H.; Olsen, T.A. (2019) Indigenising Education: Scales, Interfaces and Acts of Citizenship in Sápmi. Junctures : The Journal for Thematic Dialogue, 2019, 20, 9-42
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk) [663]
Copyright 2019 The Author(s)

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring