Medvirkning og medbestemmelse - Finnes det svar i LK20 på hva begrepene betyr?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/18850Date
2020-05-25Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Formålet med denne studien er å undersøke om Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK20, gjennom sine fremstillinger av begrepene medvirkning og medbestemmelse, gir oss større innsikt om hva begrepene faktisk innebærer i skolen. Dette gjør vi ved å gjennomføre temasentrert tekstanalyse av læreplanen – herunder overordnet del og læreplaner for fag – der hovedfokuset likevel er på overordnet del. I tillegg undersøker og analyserer vi begrepene i lys av tre styringsdokumenter som ble publisert i forkant av reformen. Analysen gjøres i fire deler, der den første delen baserer seg på tre “før-reform”-dokumenter (NOU’er og stortingsmelding), mens de tre påfølgende analysedelene er tilknyttet tre ulike tolkningsperspektiver, henholdsvis sender-, mottaker- og saksorientert tolkning. At både medvirkning og medbestemmelse ble inkludert i denne studien, og ikke bare ett av begrepene, er fordi de synes å være begreper som altfor ofte blir forvekslet og omtalt som om de skulle bety det samme.
Vi drøftet funn under hver av analysedelene, før vi avslutningsvis så på alle funnene i sammenheng. Noen av fellesnevnerne var mangel på klare definisjoner, eksplisitte forklaringer og konkrete beskrivelser vedrørende praktiseringen av begrepene i skolen. Vi innså at vi måtte henvende oss til annen teori, da vi gjennomgående satt igjen med en følelse av at læreplanens beskrivelser var i overkant svevende.
Vi har et ønske om at avhandlingen skal være en bidragsyter hva gjelder å innse behovet for en felles forståelse av begrepene medvirkning og medbestemmelse, slik at lærerne ikke er redde eller usikre når det gjelder å slippe elevene til i skolehverdagen, og dermed kan praktisere undervisning på best mulig måte. Denne avhandlingen er også rettet mot konstruktører av nasjonale læreplaner, i håp om at en endring vil skje i en fremtidig revidert læreplan.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: