Medvirkning og medbestemmelse - Finnes det svar i LK20 på hva begrepene betyr?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/18850Dato
2020-05-25Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Formålet med denne studien er å undersøke om Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK20, gjennom sine fremstillinger av begrepene medvirkning og medbestemmelse, gir oss større innsikt om hva begrepene faktisk innebærer i skolen. Dette gjør vi ved å gjennomføre temasentrert tekstanalyse av læreplanen – herunder overordnet del og læreplaner for fag – der hovedfokuset likevel er på overordnet del. I tillegg undersøker og analyserer vi begrepene i lys av tre styringsdokumenter som ble publisert i forkant av reformen. Analysen gjøres i fire deler, der den første delen baserer seg på tre “før-reform”-dokumenter (NOU’er og stortingsmelding), mens de tre påfølgende analysedelene er tilknyttet tre ulike tolkningsperspektiver, henholdsvis sender-, mottaker- og saksorientert tolkning. At både medvirkning og medbestemmelse ble inkludert i denne studien, og ikke bare ett av begrepene, er fordi de synes å være begreper som altfor ofte blir forvekslet og omtalt som om de skulle bety det samme.
Vi drøftet funn under hver av analysedelene, før vi avslutningsvis så på alle funnene i sammenheng. Noen av fellesnevnerne var mangel på klare definisjoner, eksplisitte forklaringer og konkrete beskrivelser vedrørende praktiseringen av begrepene i skolen. Vi innså at vi måtte henvende oss til annen teori, da vi gjennomgående satt igjen med en følelse av at læreplanens beskrivelser var i overkant svevende.
Vi har et ønske om at avhandlingen skal være en bidragsyter hva gjelder å innse behovet for en felles forståelse av begrepene medvirkning og medbestemmelse, slik at lærerne ikke er redde eller usikre når det gjelder å slippe elevene til i skolehverdagen, og dermed kan praktisere undervisning på best mulig måte. Denne avhandlingen er også rettet mot konstruktører av nasjonale læreplaner, i håp om at en endring vil skje i en fremtidig revidert læreplan.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: