Veiledning av nyutdannede. Hvilke erfaringer har ledere og nyutdannede fra ett års tilbud om veiledning av nyutdannede lærere ved tre skoler?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/19177Dato
2020-06-02Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Larssen, Vigdis SolheimSammendrag
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om hvordan ledere og nyutdannede opplever sider ved veiledningsordninger for nyutdannede. Der ledere og veilederes innsats for å bedre overgangen fra lærerutdanningen til yrkeslivet for nyutdannede lærere blir belyst. Det blir undersøkt hvordan lederne og de nyutdannede opplever utfordringer som nyutdannet, hvordan veiledningen organiseres, innholdet i veiledningen, erfaringer med gruppeveiledning og en-til-en veiledning, samt betydningen av veiledningen. Bakgrunnen for studien er at norsk forskning viser at omkring en tredjedel av norske lærere slutter i læreryrket i løpet av de første tre til fem årene (Smith, Ulvik, & Helleve, 2013). Uten tiltak vil vi få stor lærermangel i tiden fremover. Min problemstilling er:
Hvilke erfaringer har ledere og nyutdannede fra ett års tilbud om veiledning av nyutdannede lærere ved tre skoler?
Studiet er en kvalitativ studie. Datamaterialet består av et gruppeintervju av tre nyutdannede lærere. Det er også gjort fem telefonintervju; tre intervju av skoleledere som har veiledet eller tilrettelagt for nyutdannede nytilsatte lærere, og to av nye lærere som har mottatt veiledning.
Funnene viser at de nyutdannede som hadde en sammensatt støttekultur rundt seg var mest fornøyde. De hadde en kvalifisert og engasjert veileder, en formelt oppnevnt fadder for praktiske spørsmål, og var en del av et samarbeidende team. Veiledningsordningen ble evaluert for å sikre at den til enhver tid fungerte hensiktsmessig. Gruppeveiledning kan gi samhold og emosjonell støtte. Dialogbasert veiledning gir de nyutdannede mulighet til å bli oppfattet som en ressurs. Gjennom at alle deltakerne i en slik veiledning bringer inn synspunkter, meninger erfaringer og teoretiske perspektiv, kan det føre til overskridende meningsskaping, som igjen vil kunne føre til at skolen blir en lærende organisasjon. En temaplan burde etableres, men fleksibilitet omkring planen er en forutsetning. Veiledning gjør sjansen for at de nyutdannede blir i lærerjobben større, og kan skape trygghet og mestring som gjør at de nyutdannede blir i skolen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen:
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Relaterte innførsler
Viser innførsler relatert til tittel, forfatter og emneord.
-
Veiledning i lymfødembehandling. En kvalitativ studie om betydningen av veiledning i lymfødembehandling for kommunefysioterapeuter
Høvik, Gunnhild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-08)Bakgrunn: Pasienter med lymfødem trenger livslang behandling for å unngå forverring av tilstanden, og det mangler kompetente behandlere på dette området. Spesialisthelsetjenesten har et lovpålagt ansvar for å veilede kommunene. Fysioterapeuter med videreutdanning i lymfødembehandling gir veiledning for å sikre denne kompetansen i kommunene. Denne oppgaven vil belyse temaene kunnskapsutveksling og ... -
Amming. Hvordan er situasjonen blant kvinner seks uker postpartum med hensyn til erfaringer og veiledning, kunnskap, holdninger og motivasjon i forhold til amming
Bentzen, Ida; Eliassen, Ingvild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2005-06) -
Veiledning for nyansatte i barnevernet
Lauritzen, Camilla; Aas, Benedikte (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-04)Myndighetene ønsker å innføre veiledet førsteår for nyansatte i barnevernet, med hensikt om å redusere frafall, samt å bidra til profesjonell utvikling av nyansatte. Dette prosjektet hadde som formål å undersøke hvor langt man har kommet med å innføre veiledning for nyansatte og øvrige ansatte i det kommunale barnevernet. Deltakerne i studien besto av ansatte i det kommunale barnevernet (N = ...