dc.contributor.author | Grini, Monica | |
dc.date.accessioned | 2021-01-05T22:08:53Z | |
dc.date.available | 2021-01-05T22:08:53Z | |
dc.date.issued | 2020-10-16 | |
dc.description.abstract | Det er velkjent hvordan etableringen av Finnefondet, språk og skolepolitikk, samt salg og tildeling av jord for å fremme norsktalende bosetting i grenseområdene i nord utover på 1800- og 1900-tallet kan ses som deler av en strategisk fornorskingspolitikk.[1] At kunst- og kulturfeltene kan ha bidratt til å fremme ensretting av samfunn og medborgerskap – endog til fornorskning – synes å være mindre kommunisert og undersøkt. Samiske språk ble forsøksvis utradert ved hjelp av politiske virkemidler, men hva med samiske kulturuttrykk? Hvilken plass fikk samisk kunst i norsk kunsthistorie og i tilhørende nasjonale kunstinstitusjoner? Har kunsthistorien bidratt i fornorskingsprosessene? I så fall, hvordan? | en_US |
dc.description | Source at <a href=https://sekunst.no/Artikler/Essay-Kunsthistoriens-politikk>https://sekunst.no/Artikler/Essay-Kunsthistoriens-politikk</a>. | en_US |
dc.identifier.citation | Grini, M.G. (2020). Kunsthistoriens politikk. <i>Se Kunst Magasin, 2020</i>(3), 16-19. | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1854285 | |
dc.identifier.issn | 1893-9791 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/20173 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Se Kunst i Nord-Norge | en_US |
dc.relation.journal | Se Kunst Magasin | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::History of art: 120 | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 | en_US |
dc.title | Kunsthistoriens politikk | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |