Viser treff 1-20 av 123

    • Individuelle forutsetninger i hørelære 

      Eide, Renate Ørnes (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-10-31)
      Denne studien har hatt som mål å undersøke følgende problemstilling: Hvordan påvirker elevers individuelle forutsetninger deres prestasjon i hørelærerelaterte fag på musikklinjen i videregående skole? Individuelle forutsetninger har i denne studien omhandlet komponentene kunnskap, læringsstrategier og interesse. Komponentene springer ut fra Patricia Alexander sin modell for utvikling av ekspertise, ...
    • This Drum Is Not the Devil's Instrument: The Development and Performance of Drum Tunes in Norwegian Folk Music 

      Mistereggen, Birger; Waadeland, Carl Haakon (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-09-18)
      Trommeslåtter (drum tunes) have played a vital role in Norwegian traditional music for several hundred years. This article examines the development and performance of drum tunes in Norway, with a special focus on the work of Johannes Sundvor in transcribing drum music. We present several examples and analyse tunes from Sundvor’s collection. We also demonstrate how this Norwegian drum tradition ...
    • Musikktalenter i flow 

      Ingvaldsen, Torbjørn Lunde (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-01-03)
      Formålet med denne studien innenfor fagområdet instrumentaldidaktikk har vært å undersøke hvorvidt elever som er tatt opp på et talentprogram for musikalske talenter opplever fenomenet flow i sin hverdag. Videre har studien sett på hvilke mulige positive effekter opplevelse av fenomenet kan ha overfor elevenes motivasjon og utvikling av kunnskap. Studiens teoretiske rammeverk består av Csíkszentmihályis ...
    • Elevmedvirkning i instrumentalopplæringen 

      Ryeng, Silje (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Formålet med studien har vært å undersøke hvordan elever på musikklinja opplever medvirkning i instrumentalopplæringen på sine fordypningsinstrument. Tematikken er relevant i lys av læreplanverkets (LK20) fokus på demokrati og elevmedvirkning. Problemstillingen for oppgaven har vært: Hva er elevenes opplevelse av medvirkning i instrumentalopplæringen i den videregående skole? Jeg har brukt tre ...
    • Maj7 arpeggioer over ulike akkordtyper 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2024)
    • Major 7 arpeggios over different chord types 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2024)
    • A FLexible musical instrument Augmentation that is Programmable, Integrated in a Box (FLAPIBox) 

      Stifjell, Erik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023)
      Most musical instrument augmentations aim to only fit one specific instrument and depend on an external sound system to work as intended. In a more acoustic concert setting this often alienates the electronic sound component. The FLAPIBox is an integrated solution that fits most acoustic instruments and use its own resonance for playing electronic sound in a more organic way—through the instrument ...
    • Young and burned out–the dilemma of women’s elite football. Early termination of the football career for elite women footballers in Norway caused by a high degree of emotional and interpersonal stressors 

      Wilhelmsen, Linda (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-09-30)
      Early termination of football careers is a challenge for elite women footballers. They quit their careers before experience, competence, and performance are fully developed, and women’s football is deprived of the opportunity to develop to the highest optimal quality. Women’s elite football is mostly semi-professional, with athletes juggling between football, work, and education. This qualitative ...
    • Thinking decolonially towards music’s institution: A post-conference reflection 

      Steen, Ellen Marie Bråthen; De Dios, Anjeline; Dodds, Phil; Groth, Sanne Krogh; Benivolski, Xenia; Borchgrevink, Hild; Bubandt, Nils; Chekan, Yuri; Rijo Lopes Da Cunha, Maria; Farnsworth, Brandon; Lovell, Rosanna; Mann, Caryl; Mauruschat, Ania; Nwachukwu, Ucee-Uchenna L.; Zhao, Yiren (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-12-08)
      How do we talk about musical colonisation? How do we talk about this work of talking about it; that is, interrogating what we mean by colonisation and its counter-logic of decolonisation or decoloniality?
    • Skalalinjer II - over ulike typer firklanger 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2023)
      Dette er den andre boken som omhandler skalalinjer spilt over firklanger. Som i forrige bok starter man på 1 (grunntone), 3 (ters), 5 (kvint) og 7 (septim) over ulike firklangstyper og kombinerer med opp/nedadgående skalabevegelse. Prinsippet at disse linjene spilles på første,andre og tredje streng videreføres. <p> <p>Denne boken viser først en oversikt over skalalinjer over en og en firklang. ...
    • «No Delay?» – Om å undervise på avstand med minimal digital lydforsinkelse 

      Blix, Hilde Synnøve Johansen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-10-25)
      “No Delay?” – Online teaching using low latency technology. Playing music together using low latency technology has been possible for some years now, provided fast and robust digital networks. The accessibility of low latency networks has been limited, and the available software has been complicated to install and use. At the music conservatory in Tromsø, associate professor Geir Davidsen has ...
    • Skalalinjer over A7, D7, E7 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2023)
    • Rockabilly på 1-2-3 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2023)
    • Dramafaglige estetiske læreprosesser for fremtidens klasseledere – en studie av lærerstudenters erfaringer med dramaundervisning i utdanningen 

      Liset, Marte; Wiik, Miriam (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-05-31)
      Lærerutdanningen skal forberede studentene på klasselederens mangfoldige oppgaver. Ved UiT Norges arktiske universitet har det fra 2017 vært gjennomført et utviklingsarbeid for å integrere dramafaglige estetiske læreprosesser i ulike fag gjennom den nye masteren i lærerutdanning. Ett av målene var å styrke studentenes utvikling som klasseledere. Denne studien følger det første kullet med studenter ...
    • 17 Fusionlinjer for gitar 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2023)
    • Country på 1-2-3 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2023)
    • Desimbaserte Durakkordøvelser 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2023)
    • Øvelser i halvtoneskifte mellom akkorder i C og C# 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2023)