Social identity’s relasjon til social approach motivation (via sense of belonging) hos universitetstudenter med innvandrerbakgrunn
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/21293Date
2020-05-29Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Refsnes, SiljeAbstract
Frafall på universitetet representerer en rekke sosiale og sosioøkonomisk utfordringer. En gruppe som er mer utsatt for å droppe ut fra universitetene i Norge, er innvandrerstudenter. Denne gruppen er preget av høyere frafall enn sine norske medstudenter, samtidig som forskning viser at denne gruppen er utsatt for negative stereotypier i akademia. Den høye frafallstatistikken kan delvis forklares med de negative stereotypiene som er knyttet til denne gruppen (Steele & Aronson, 2002). Som tidligere forskning viser, kan negative stereotypier ikke bare påvirke prestasjoner, men også sosiale relasjoner (Martiny & Nikitin, 2019; Rahn, Martiny, & Nikitin, 2020). Den nåværende studien har fokusert på hvordan negative stereotypier påvirker social approach motivation til innvandrere i Norge i en pedagogisk sammenheng. Universitetsstudenter (N = 105) med innvandrerbakgrunn ble derfor ble rekruttert til denne tverrsnittsstudien. Først testet vi om innvandrerstudenter i Norge opplever social identity threat ved universiteter, og om dette kan redusere deres social approach motivation ved å bruke en enkel lineær regresjonsanalyse. Siden testet vi om denne relasjonen mellom social identity threat og social approach motivation var mediert gjennom en redusert sense of belonging ved å bruke en mediational model. Våre funn støttet hovedsakelig hypotesene. Det var ingen direkte relasjon mellom å oppleve social identity threat og social approach motivation. Derimot fant vi støtte for forholdet mellom social identity threat og social approach motivation så lenge det var mediert av sense of belonging. Dette kan føre til en negativ interaksjon som påvirker innvandrerstudenters prestasjoner og velvære, som deretter i verste fall kan føre til frafall fra høyere utdannelse.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: