Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.authorDalheim, Frida
dc.date.accessioned2021-09-08T18:58:10Z
dc.date.available2021-09-08T18:58:10Z
dc.date.issued2021-05-15
dc.description.abstractKreativitet er en sentral kompetanse i fagfornyelsen som ble innført høsten 2020. Formålet med denne masteroppgaven er å få innblikk i elevenes kreative tenkning i matematikk. Dette undersøkes ved å se på konvergent og divergent tenkning, som er to aspekter av kreativitet. Det undersøkes også i hvilken grad disse samsvarer. I tillegg undersøkes det om det er en sammenheng mellom divergent tenkning og måloppnåelse, samt konvergent tenkning og måloppnåelse. Forskningsprosjektet er en kvantitativ studie, der det er utviklet en utforskende test som 374 elever fra 8 skoler i Troms har svart på. På testen har elevene svart på to konvergente oppgaver og tre divergente oppgaver. Dette er videre blitt analysert med korrelasjonsanalyser, effektstørrelser og ikke-parametriske tester. Resultatene i oppgaven indikerer at elevene gjennomsnittlig skårer lavt både på divergent og konvergent tenkning. De indikerer også at det er ulike elever som gjør det bra på divergente og konvergente oppgaver. Samtidig kan det se ut som at elevenes konvergente og divergente tenkning har innvirkning på elevenes måloppnåelse. Den lave skåren innenfor både divergent og konvergent tenkning kan tyde på at kreativitet ikke blir ivaretatt i så stor grad i klasserom i Norge.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22457
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectKreativiteten_US
dc.subjectDivergent tenkningen_US
dc.subjectKonvergent tenkningen_US
dc.subjectMåloppnåelseen_US
dc.subjectMatematisk kompetanseen_US
dc.subjectKvantitativen_US
dc.subjectUngdomsskoleen_US
dc.subjectBarneskoleen_US
dc.subjectMatematikkdidaktikken_US
dc.subjectVideregående skoleen_US
dc.subjectMellomtrinnen_US
dc.subjectArgumentasjonen_US
dc.subjectDivergent produksjonen_US
dc.subjectResonneringen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleElevers divergente og konvergente tenkning i matematikk. En kvantitativ analyse av kreativitet i elevbesvarelseren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)