Senscaping: Det sanselige reiselivet - Et sensorisk markedsføringsperspektiv på reiselivsaktørers tanker om bruken av sanser i eget vertskap og opplevelsesproduksjon
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/23614Date
2021-11-11Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Nygaard-Petersen, LouiseAbstract
Sensorisk markedsføring er en gren av markedsføringsteorien som adresserer strategisk bruk av sansestimuli i merkevarebygging, herunder i design, markedsføring og produksjon av varer, tjenester og opplevelser. Sensorisk markedsføringsteori baserer seg på kunnskap om nevrofysiologi og ‘embodied cognition’ i forklaringen av menneskers forbruksvalg og -opplevelser.
I denne masteroppgaven er sensorisk markedsføringsteori anvendt, på et bakteppe av tjenestedominant logikk (SDL) og den relasjonsbaserte Nordiske Skolen, til å drøfte empiri som i en fenomenologisk tilnærming er innhentet gjennom kvalitativt undersøkelsesdesign. Problemstillingen jeg ønsket å adressere var: Hvordan kan reiselivsaktørers refleksjoner om bruken av sanser i eget vertskap og opplevelsesproduksjon forstås i et sensorisk markedsføringsperspektiv?
Utvalget i det lite N-studie bestod av seks informanter fra små reiselivsbedrifter. Fem semistrukturerte intervjuer skildret hvordan de selv forstår og bruker sanser i vertskap og opplevelsesproduksjon. Empirisk ble fem hovedtemaer med en rekke undertemaer identifisert.
De første fire hovedtemaer demonstrerte at 1) multisensorisk historiefortelling kan gi en bedre gjesteopplevelse, 2) negative sansestimuli kan gi både negativ og positiv gjesteopplevelse, 3) over- (og under-) stimulering endrer gjesteopplevelsen, og 4) vertskapets «senscaping» er både relasjonsbasert, intuitiv og allsidig.
Videre ble et «metafunn» identifisert som demonstrerte hvordan den enkelte informant var mest bevisst om de sensoriske signaturene som var sterkest representert i vedkommendes egne bedriftsaktiviteter.
Et femte hovedtema viste hvilken (negativ) reaksjon en redesignet campingopplevelse fremkalte hos en mulig kunde i målgruppen fordi den var strippet for sine vanlige sensoriske signaturer.
Det har vært utfordringer knyttet til å oppnå intern begrepsvaliditet. Funnene kan på ingen måte generaliseres til en populasjon innen reiselivsnæringen. Implikasjonene av funnene peker likevel på at reiselivsnæringen vil kunne profitere på mer forskning av hvordan kunnskap om sanser og stimuli kan bidra bedre til verdiskaping gjennom sensorisk individualisering av gjesteopplevelser.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item:
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Embodied uncertainty - Exploring sensorial and existential dimensions of everyday life after cancer
Seppola-Edvardsen, Tone (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2017-11-14)In Norway, as in other countries in the northern hemisphere, an increasing number of people survive after cancer diagnosis and treatment. Earlier studies have shown that life after cancer can be challenging in different ways, which makes it important to gain knowledge about this group to be able to meet their needs in the future. The main objective of this project was to understand the illness ... -
Assessing a Sensory-Motor-Cognition Triad in Amnestic Mild Cognitive Impairment With Dichotic Listening While Walking: A Dual-Task Paradigm
Gorecka, Marta Maria; Vasylenko, Olena; Waterloo, Knut; Rodriguez-Aranda, Claudia (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-11-12)A contemporary topic in aging research relates to the significance of cognitive changes proper to mild cognitive impairment (MCI) to higher risk of falls and gait deteriorations. The present study addresses this question in the amnestic type of MCI (aMCI) by examining a triad of interrelated comorbidities occurring in the MCI condition: attentional impairments, hearing loss and gait disturbances. ... -
Effect of labelled information and sensory attributes on consumers' intention to purchase milk
Hoque, Mohammed Ziaul; Xie, Jinghua; Nazneen, Suraiya (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-08-02)<p><i>Purpose</i>: The purpose of this paper is to examine the influences of consumer perceptions of labelled information and sensory attributes on consumers’ intention to buy fresh milk.</p> <p><i>Design/methodology/approach</i>: An experiment was conducted on 117 consumers in a lab at a university. After closely inspecting the labels’ information and tasting two types of milk, participants were ...