ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord - psykisk helse og barnevern (RKBU Nord)
  • Artikler, rapporter og annet (RKBU Nord)
  • View Item
  •   Home
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord - psykisk helse og barnevern (RKBU Nord)
  • Artikler, rapporter og annet (RKBU Nord)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Undervisning om kriser og katastrofer. Et pedagogisk mulighetsrom?

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/24843
DOI
https://doi.org/10.5324/barn.v33i2.3449
Thumbnail
View/Open
article.pdf (864.9Kb)
Published version (PDF)
Date
2020-08-28
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Strandbu, Astrid; Schultz, Jon-Håkon
Abstract
Artikkelen utforsker pedagogiske mulighetsrom for læring og danning når elever er eksponert for skremmende beskrivelser og bilder gjennom media. Det empiriske materialet er intervjuer med 30 lærere som høsten 2011 tok imot elever etter terrorangrepet og massedrapene i Norge 22. juli. Ved skolestart fikk lærerne i oppdrag av skolemyndighetene å gjenreise elevenes opplevelse av trygghet. Det ble anbefalt å markere terroren og massedrapene på alle klassetrinn og følge elevene opp i tiden fremover. Det var store variasjoner med tanke på hvordan lærerne tilrettela for undervisning og danning. Manglende eller utydelig mandat fra lokal skoleledelse, lærernes sterke emosjonelle reaksjoner på terroren, manglende kunnskap om elevenes sårbarhet og manglende avklaring når det gjaldt lærerens pedagogiske rolle, ser ut til å ha betydning for hva lærerne foretok seg i klasserommet.
Publisher
Norsk senter for barneforskning
Citation
Strandbu A, Schultz J. Undervisning om kriser og katastrofer. Et pedagogisk mulighetsrom?. Barn. 2015;33(2):41-53
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (RKBU Nord) [311]
Copyright 2015 The Author(s)

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)