ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord - psykisk helse og barnevern (RKBU Nord)
  • Artikler, rapporter og annet (RKBU Nord)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord - psykisk helse og barnevern (RKBU Nord)
  • Artikler, rapporter og annet (RKBU Nord)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Undervisning om kriser og katastrofer. Et pedagogisk mulighetsrom?

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/24843
DOI
https://doi.org/10.5324/barn.v33i2.3449
Thumbnail
Åpne
article.pdf (864.9Kb)
Publisert versjon (PDF)
Dato
2020-08-28
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Strandbu, Astrid; Schultz, Jon-Håkon
Sammendrag
Artikkelen utforsker pedagogiske mulighetsrom for læring og danning når elever er eksponert for skremmende beskrivelser og bilder gjennom media. Det empiriske materialet er intervjuer med 30 lærere som høsten 2011 tok imot elever etter terrorangrepet og massedrapene i Norge 22. juli. Ved skolestart fikk lærerne i oppdrag av skolemyndighetene å gjenreise elevenes opplevelse av trygghet. Det ble anbefalt å markere terroren og massedrapene på alle klassetrinn og følge elevene opp i tiden fremover. Det var store variasjoner med tanke på hvordan lærerne tilrettela for undervisning og danning. Manglende eller utydelig mandat fra lokal skoleledelse, lærernes sterke emosjonelle reaksjoner på terroren, manglende kunnskap om elevenes sårbarhet og manglende avklaring når det gjaldt lærerens pedagogiske rolle, ser ut til å ha betydning for hva lærerne foretok seg i klasserommet.
Forlag
Norsk senter for barneforskning
Sitering
Strandbu A, Schultz J. Undervisning om kriser og katastrofer. Et pedagogisk mulighetsrom?. Barn. 2015;33(2):41-53
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (RKBU Nord) [311]
Copyright 2015 The Author(s)

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring