Erfaringer fra veilederrollen og opplæring av nyutdannede sykepleiere
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/25854Date
2022-05-05Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Heggebakk, Ine-MariAbstract
Temaet: Sykepleieres erfaringer fra veilederrollen og opplæring av nyutdannede sykepleiere i en sengepostavdeling.
Bakgrunn og hensikt: Overgangen fra studenttilværelsen til yrkesaktiv sykepleier representerer det som kanskje er den mest krevende perioden i en sykepleiers karriere. Tidligere forskning understreker viktigheten av god tilrettelegging i overgangsfasen fra student til sykepleiere for nyutdannede. Nyere studier viser at vi per dags dato har begrenset kunnskap om opplæringstilbud for nyutdannede sykepleiere i Norge. Denne studiens søker å belyse hvordan sykepleiere i sengepostavdelinger erfarer å fungere i rollen som veileder, samt hvordan de erfarer å utøve opplæring av nyutdannede sykepleiere.
Problemstilling: «Hvordan erfarer sykepleiere å fungere i rollen som veileder og hvordan erfarer de opplæring av nyutdannede sykepleiere i en sengepostavdeling»?
Metode: Denne masteroppgaven baserer seg på en kvalitativ tilnærming. Datainnsamling ble gjennomført som individuelle semistrukturerte intervjuer i perioden September -21 til November -21. Utvalget besto av fire sykepleiere som fungerer i rollen som veileder ved to forskjellige sykehus i Norge.
Funn: Opplæring av nyutdannede sykepleiere er preget av manglende struktur. Ressursbehov medfører ofte at opplæringsperioden blir begrenset, og består i noen tilfeller av så lite som to til tre vakter. Veileder setter pris på veilederrollen. De føler omsorg for nyutdannede og etterstreber å opprettholde et åpent og inkluderende arbeidsmiljø.
Avsluttende betraktninger: Strukturelle forhold i sengepostavdelinger har stor innvirkning på hvordan sykepleiere erfarer å fungere i rollen som veiledere, og hvordan de erfarer opplæring av nyutdannede. Manglende struktur, tidspress, høy arbeidsbelastning, organisering og ressursmangel er utfordringer som trekkes frem av veiledere i denne sammenheng. Trinnvis introduksjon til sykepleieryrket for nyutdannede fremstår som vanskelig sett ut fra dagens situasjon. For å møte disse utfordringene bør sengepostavdelinger søke å opprette tydeligere strategier og strukturer rettet mot opplæring av nyutdannede. Veiledere bør i større grad skjermes fra andre funksjoner i avdelingen slik at de kan fokusere mer av sin tid på kvalitet i opplæring av nyutdannede sykepleiere.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: