Erfaringer fra veilederrollen og opplæring av nyutdannede sykepleiere
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/25854Dato
2022-05-05Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Heggebakk, Ine-MariSammendrag
Temaet: Sykepleieres erfaringer fra veilederrollen og opplæring av nyutdannede sykepleiere i en sengepostavdeling.
Bakgrunn og hensikt: Overgangen fra studenttilværelsen til yrkesaktiv sykepleier representerer det som kanskje er den mest krevende perioden i en sykepleiers karriere. Tidligere forskning understreker viktigheten av god tilrettelegging i overgangsfasen fra student til sykepleiere for nyutdannede. Nyere studier viser at vi per dags dato har begrenset kunnskap om opplæringstilbud for nyutdannede sykepleiere i Norge. Denne studiens søker å belyse hvordan sykepleiere i sengepostavdelinger erfarer å fungere i rollen som veileder, samt hvordan de erfarer å utøve opplæring av nyutdannede sykepleiere.
Problemstilling: «Hvordan erfarer sykepleiere å fungere i rollen som veileder og hvordan erfarer de opplæring av nyutdannede sykepleiere i en sengepostavdeling»?
Metode: Denne masteroppgaven baserer seg på en kvalitativ tilnærming. Datainnsamling ble gjennomført som individuelle semistrukturerte intervjuer i perioden September -21 til November -21. Utvalget besto av fire sykepleiere som fungerer i rollen som veileder ved to forskjellige sykehus i Norge.
Funn: Opplæring av nyutdannede sykepleiere er preget av manglende struktur. Ressursbehov medfører ofte at opplæringsperioden blir begrenset, og består i noen tilfeller av så lite som to til tre vakter. Veileder setter pris på veilederrollen. De føler omsorg for nyutdannede og etterstreber å opprettholde et åpent og inkluderende arbeidsmiljø.
Avsluttende betraktninger: Strukturelle forhold i sengepostavdelinger har stor innvirkning på hvordan sykepleiere erfarer å fungere i rollen som veiledere, og hvordan de erfarer opplæring av nyutdannede. Manglende struktur, tidspress, høy arbeidsbelastning, organisering og ressursmangel er utfordringer som trekkes frem av veiledere i denne sammenheng. Trinnvis introduksjon til sykepleieryrket for nyutdannede fremstår som vanskelig sett ut fra dagens situasjon. For å møte disse utfordringene bør sengepostavdelinger søke å opprette tydeligere strategier og strukturer rettet mot opplæring av nyutdannede. Veiledere bør i større grad skjermes fra andre funksjoner i avdelingen slik at de kan fokusere mer av sin tid på kvalitet i opplæring av nyutdannede sykepleiere.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: