Utforskende arbeidsmetoder for dybdelæring i naturfag
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/29508Date
2023-05-26Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Strandmo, Tim MælandAbstract
Bakgrunn: Bakgrunnen for studien er økt fokus på utforskende arbeidsmåter i naturfag. Utforskende arbeidsmåter blir trukket fram som en nødvendighet for at elevene skal oppnå dyp læring i faget og utforskingsbasert naturfag har blitt gjort mer eksplisitt i den nye læreplanen LK20.
Mål: Studien vil eksemplifisere hvordan utforskende undervisning kan utføres i praksis, samt formidle elevenes opplevelse av utforskende arbeidsmetoder i naturfag.
Metode: Elevene (enhetene) i studien vil gjennomføre et utforskende undervisningsopplegg der elevenes opplevelser vil bli formidlet i forskningsdesign med blandede forskingsmetoder. Her er det snakk om transkriberte intervjuer og en spørreundersøkelse. De kvalitative og kvantitative dataene vil bli analysert gjennom koding og statistiske analyser.
Resultater: Studien har tre viktige funn. Det første er at elevene i høy grad føler at de får demonstrert sin forståelse når de arbeider utforskende. Det andre er at riktig bruk av rammer og støttestrukturer er en viktig del av å gjøre arbeidsprosessen mer overkommelig for elevene. Det tredje er at utforskende arbeidsmetoder i høy grad engasjerer elevene.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: