Now showing items 2874-2893 of 7096

    • “I am Cristiano Ronaldo, and I want to be a teacher!”. Motivating L2 English learners through fan fiction-inspired writing 

      Hind, Guro Rebekka (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      This thesis presents a qualitative study based on a lesson plan that introduces fan fictioninspired writing to pupils. Two classes in a lower secondary school participated in the study and completed lessons which gave them the opportunity to choose a fictional character or a celebrity they are fan of and write two texts. The texts they wrote were a resume and a job application, and they were ...
    • I Am No Angel. Struggles of Identity in Jane Eyre and Wuthering Heights 

      Ulriksen, Cecilia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-21)
      This thesis explores the pressure of identity applied on the two female main characters in Wuthering Heights and Jane Eyre respectively. It argues that Gender norms, societal expectations and pressure from loved ones try to exert power over Charlotte's and Emily's characters Jane and Catherine, with focus on concepts like lived versus performed identity and the Lord/bondsman dynamic. I explore how ...
    • “I am Sámi, but I am not a Sámi”: Coastal Sámi students’ articulations of identity in a colonial-blind Norwegian state 

      Stenseth, Anna-Maria (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-01-05)
      This article gives voice to coastal Sámi students and explores their negotiations over being Sámi or Norwegian within the Norwegian education system. Through interviews, students share insights on the extent to which education focuses on Sámi issues and reflect upon their identity. The article explores how youths negotiate personal identity within pre-existing structures by employing Archer’s theory ...
    • 'I are in New York’: om tilegnelsen av samsvarsbøyning i engelsk blant innlærere med norskspråklig bakgrunn 

      Killie, Kristin (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-07-02)
      Artikkelen diskuterer tilegnelsen av samsvarsbøyning (mellom subjekt og verbal) ved be i engelsk blant 12–13- og 15–16-åringer med norsk språkbakgrunn. Det legges fram data fra the Corpus of Young Learner Language som tyder på at en del 12–13-åringer overgeneraliserer formen are i presens, mens innlærere fra begge aldersgrupper overgeneraliserer was i preteritum. Mens overgeneraliseringa av are ...
    • ‘I are in New York’: Om tilegnelsen av samsvarsbøyning i engelsk blant innlærere med norskspråklig bakgrunn 

      Killie, Kristin (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-07)
      Artikkelen diskuterer tilegnelsen av samsvarsbøyning (mellom subjekt og verbal) ved be i engelsk blant 12–13- og 15–16-åringer med norsk språkbakgrunn. Det legges fram data fra the Corpus of Young Learner Language som tyder på at en del 12–13-åringer overgeneraliserer formen are i presens, mens innlærere fra begge aldersgrupper overgeneraliserer was i preteritum. Mens overgeneraliseringa av are ...
    • «I barnehagen leker man mest, og i skolen lærer man masse» En fenomenologisk studie om hvordan barn opplever overgangen til å begynne på skole. 

      Malmo, Lisa (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-01)
      Formålet med denne studien var å forstå barnas opplevelser av overgangen fra å gå i barnehage til å begynne på skole. I tillegg var det ønskelig å se på om lek og uteskole kunne ha noen betydning for barnas opplevelser i overgangen. Problemstillingen for studien ble formulert slik: Hvordan opplever barn overgangen fra barnehage til skole, og hvordan kan uteskole og lek bidra i overgangen? For å svare ...
    • I begynnelsen. Noen betraktninger om språk, landskap og poetologi 

      Greve, Anniken (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-01-20)
      Artikkelen undersøker muligheten for å la Nord-Norge og Sápmi være utgangspunktet for poetologiske refleksjoner. Med utgangspunkt i kongrastenmellom skaperkraften i Guds ord og menneskespråket knytter den an til den sere Wittgesteins forestilling om hvordan vi blir språklige. Gjennom en modifisering av visse tolkninger av Wittgenstein argumenterer artikkelen for et nært, men komplekst forhold mellom ...
    • “I don't owe anyone anything”. Draft-avoidance in contemporary Russia 

      Kuosmanen, Hanna Marjaana (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-01-16)
      This thesis examines draft-avoidance in the context of contemporary Russia. The objective of the research is to shed light on army-avoiders' views and reflections, not only for a better understanding of the issue of the conscription crisis, but also to provide insights into the transition from the Soviet to the Russian era and how young men negotiate and relate to processes of social change. To meet ...
    • “I don’t want the Church if the Church doesn’t want me” - Mormonism’s impact on LGBTQ+ people: A case study of LGBTQ+ ExMormons 

      Koç, Ercan (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-24)
      This study aims to find out ‘Mormonism’s impact on the lives of LGBTQ+ people’ and explore ‘the reasons why LGBTQ+ Mormons choose to leave the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints (LDS Church).’ LDS Church has a long history of discrimination against its queer members and also notoriously campaigned to support Proposition 8 which was a California ballot proposition to define marriage between ...
    • I ensom majestet. Mulige årsaker til at AMK ikke ønsker å samlokaliseres sett ut fra et kulturelt, -instrumentelt og myte -perspektiv. 

      Johansen, Randi Beate (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-23)
      Bakgrunnen for denne oppgaven bygger på reformendringen der politi, - brannvesen, - og akuttmedisinske sentraler er oppfordret til en samlokalisering av deres nødmeldesentraler. Oppgavens intensjon var å se på hva årsakene til at AKM- Tromsø ikke ønsket å være en del av SAMLOK prosessen. Oppgaven er en kvalitativ casestudie, og oppgavens teoretiske forankring er organisasjonsteori. For å belyse ...
    • "I face a dark future." Letters from the Leprosy Archives, Bergen 

      Federhofer, Marie-Theres (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018)
      The article focuses on patient letters sent by leprosy patients or their family members applying for place at a leprosy hospital. They were written between 1871 and 1911, are today part of the Leprosy Archives in Bergen and have not been presented, contextualised and analysed before. The article aims at both unveiling the illness experiences of those who suffered from the disease and demonstrating ...
    • ”I flanørens fotspor”. En analyse av Lars Saabye Christensens roman "Halvbroren". 

      Hanken, Anita Louise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-06-18)
      Med denne oppgaven har jeg ønsket å belyse det spesifikt bylitterære aspektet i Lars Saabye Christensens forfatterskap. Jeg har laget en analyse av Halvbroren, med særlig vekt på forholdet og motsetningene mellom de to hovedpersonene Barnum og Fred. Den sentrale problemstillingen er hvorvidt de kan oppfattes som flanører. Walter Benjamin avgrenset flanøren til 1800-tallets Paris. Er flanøren død, ...
    • I hvilken grad bidrar pedagogens kunnskap og forståelse av sosial kompetanse til å redusere atferdsutfordringer i barnehagen? 

      Hansen, Ron-Erlend (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      I denne kvalitative intervjustudien har hvordan barnehagepedagogen jobber med sosial kompetanse knyttet til atferdsutfordringer hos barn i barnehagen. Samspillsferdigheter er for voksne en selvfølge, men grunnlaget for en persons sosiale kompetanse blir lagt i tidlig alder. De fleste norske barn mellom 1-5 år går i barnehage og må forholde seg til det miljøet på daglig basis. Egne opplevelser ...
    • I hvilken grad er det jobbtilfredshet og stress i militære organisasjoner? Hvilke årsaker kan ligge til grunn for opplevelsen av dem og hvilken effekt kan de ha på sykefraværet? 

      Aarøen, Tove Paulsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      Studien ble gjennomført ved en avdeling i Luftforsvaret. Seks valgte forhold som mulige årsaker til jobbtilfredshet og stress er undersøkt. Disse faktorene er krav i jobbfunksjon, kontroll i jobbsituasjonen, sosial støtte, kompetanse og tilhørighet samt omstilling som en kontekstuell faktor. Antatte sammenhenger mellom jobbtilfredshet og sykefravær og mellom stress og sykefravær er også undersøkt. ...
    • I hvilken grad har rederienes Human Resource Management betydning for om sjøfolkene blir værende i rederiet eller ikke? 

      Davies, Paul Eirik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-30)
      I denne oppgaven forsøker jeg å finne ut om det er en sammenheng mellom organisasjoners fokus på Human Resource Management og om dette påvirker organisasjonenes evne til å beholde sine ansatte. Personer med maritim kompetanse er ettertraktet i arbeidsmarkedet- både nasjonalt og internasjonalt. Den kraftige veksten i maritim sektor og spesielt innenfor olje og gass er med på å skape en kannibalisme ...
    • I hvilken grad kan Marinen redusere turnover hos offiserer? 

      Loe, Suzanne; Isane, Karl Espen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-06-01)
      Hensikten med denne studien er å undersøke i hvilken grad Marinen kan redusere turnover hos offiserer. Gjennom to forskningsspørsmål har studien kartlagt sluttårsaker og nødvendige tiltak blant de yngste offiserene i Marinen fra gradsnivå OF1 fenrik opp til og med OF3 orlogskaptein. Undersøkelsesdesignet er en deduktiv tilnærming med kvantitativ metode der spørreundersøkelse er benyttet. ...
    • I hvilken grad påvirker omvendt undervisning elevenes matematikkunnskap og oppfatninger om matematikk? 

      Haavold, Per Øystein (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-03-13)
      De siste årene har omvendt undervisning, eller flipped classroom, vært mye omtalt i både norsk og utenlandsk skoledebatt. I en gjennomgang av relevant litteratur konkluderer Estes, Ingram og Liu (2014) at omvendt undervisning kan ha en positiv læringseffekt. I denne studien ble et kvasieksperiment gjennomført på tre videregående skoler for å undersøke i hvilken grad omvendt undervisning påvirket ...
    • I hvilken grad var fylkeslagenes valgkampopplegg foran stortingsvalget 2005 profesjonalisert? 

      Sveen, Tore (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-06)
      Denne undersøkelsen bygger på intervju med fylkeslag i Sør-Trøndelag foran stortingsvalget i 2005, med vekt på den såkalte profesjonaliseringen av valgkamp. Konklusjonen er at norsk stortingsvalgkamp på fylkeslagsnivå ikke er profesjonalisert. Bruk av, og bakgrunn for valg av virkemidler i fylkeslagenes valgkamp tyder ikke på en profesjonalisert valgkamp på dette i nivået i Norge. Kriterier for hva ...
    • I Imams "Zon". Silvana Imams lyrikk - et frigjøringsprosjekt? 

      Thomassen, Kari Bjørkli (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-01)
      I denne studien av Silvana Imams tekster fra 2013 til 2019 undersøkes hvordan motiver for religion og ulike former for kamp benyttes til å forhandle fram frigjøring. Frigjøringsprosjektet er på både individuelt og kollektivt nivå. For individet problematiseres måten verden og samfunnet er organisert i kategorier som kjønn, etnisitet, religion, kjønnsidentet og seksualitet. Teorier om interseksjonalitet ...