Viser treff 1-20 av 7863

    • The Exploration of Identity in Joyce’s Dubliners (1914) and Barry’s Dark Lies the Island (2012) 

      Li, Ziwei (Master thesis, 2025)
      This thesis aims to explore how Irish identity is constructed and constrained by historical and ideological forces in James Joyce’s Dubliners (1914) and Kevin Barry’s Dark Lies the Island (2012). The Irishness presented in these two books shares similarities and distinctions across almost one century, demonstrating how these comparisons develop a framework linked to history that compels reader to ...
    • 'Make It Make Sense!' Reconsidering Titus Groan as Literature of the Absurd 

      Valåmo, Levi Finbak (Master thesis, 2025)
      This thesis argues against the placement of Mervyn Peake’s Titus Groan (1946) in Gothic Fantasy and is a reconsideration of the novel as one belonging to the literature of the Absurd. The thematic core of Titus Groan is a world that is ruled by a tradition which is all-encompassing and unknowable. This impenetrable tradition that rules every member of Gormenghast is comparable to Albert Camus’ ...
    • Decolonisation and Polarisation: Exploring Ukraine’s Societal Transformation Post-2014 and 2022 in the Shadow of Colonial logics 

      Mavdryk, Lidiia (Master thesis, 2025)
      Throughout several years, Ukraine has been a topic of interest discussed not only in the international arena, but even in daily life. After the events of Euromaidan, and the occupation of Ukrainian territories by the Russian Federation took place in 2014, Ukraine embarked on the path of complete decolonisation from the colonial hierarchy that had existed in the country since the time of the Tsarist ...
    • Historieforståelse gjennom film: En analyse av Kampen om Narvik 

      Berg, Malin (Master thesis, 2025)
      Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker hvilken rolle filmen Kampen om Narvik spiller i forståelsen av andre verdenskrig i norsk offentlighet. Gjennom en resepsjonsanalyse av medieomtaler, kritikker og publikumsrespons, drøftes hvordan filmen fungerer som historisk formidling og inngår i norsk minnekultur. Teoretisk bygger oppgaven på et samspill mellom flere perspektiver for å analysere ...
    • Tromsøs skeive historie: På leting av skeive spor i kildene. Spor på skeivhet i skriftlige kilder og hva de forteller om kjønns- og seksualitetsnormbrudd i Tromsø (1946-1972) 

      Kjær-Olsen, Silje Heløe (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven tar for seg problemstillingen: «Hvordan kommer spor på skeivhet til syne i skriftlige kilder, og hva kan disse sporene fortelle om hvilke personer som brøt med kjønns- og seksualitetsnormer i Tromsø (1946-1972) og deres erfaringer?» Oppgaven går igjennom et bredt kildegrunnlag av skriftlige kilder, og noen få livsminneintervju fra Skeivt Arkiv. Den ser på hvilke spor av skeivhet ...
    • Sortland under okkupasjonen: NS og motstand 

      Endresen, Sander (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven omhandler Sortland under den tyske okkupasjonen 1940-1945 og hvordan styret til Nasjonal Samling (NS) påvirket sivilbefolkningen i lokalsamfunnet. Oppgaven tar utgangspunkt i to sentrale personer fra Sortland som var medlemmer av NS, en ordfører og en varaordfører, og følger hvordan disse brukte sine posisjoner til å fremme partiets interesser og samarbeide med den tyske ...
    • Fra krise til kompetanse? En kvalitativ dokumentanalyse av undervisningsopplegg i historiefaget før, under og etter Covid-19-pandemien 

      Adriansen, Solveig Rose (Master thesis, 2025)
      Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker hvordan bruken av digitale verktøy i historieundervisningen på ungdomsskolen har utviklet seg før, under og etter Covid-19-pandemien. Studien tar utgangspunkt i en arbeidshypotese om at pandemien kan ha fungert som en katalysator for økt bruk og integrering av digitale verktøy i skolen. Samtidig vektlegges innføringen av Læreplanverket for Kunnskapsløftet ...
    • Tiltak for elever som ikke har forventet leseprogresjon 

      Haslevang, Merethe (Master thesis, 2025)
      Formålet med denne studien har vært å få innsikt i hvilke tiltak lærere bruker i møte med elever som ikke har forventet leseprogresjon, samt hvilke faktorer som oppleves som sentrale for å lykkes med intensiv leseopplæring i praksis. Studien er forankret i et sosialkonstruktivistisk perspektiv, hvor virkeligheten forstås som noe som skapes i samspill mellom forsker og informanter. For å svare på ...
    • “She carry some of the blame”: An analysis of Morrison’s use of the child protagonist in Beloved and The Bluest Eye to raise awareness of racial oppression 

      Oostrum, Irana Van (Master thesis, 2025)
      This thesis explores the use of the child protagonists for activism in Toni Morrison’s Beloved and The Bluest Eye. The thesis argues that the child protagonist in both novels raise awareness in adult readers of racial oppression. The analysis of the novels through the lens of Critical Race Theory argues that the fictive depictions of racial oppression contribute to CRT’s aim to create an increased ...
    • Oppløsningen av Hong Kongs selvstyre 

      Harberg, Lars Jakob Bogen (Master thesis, 2025)
      I denne masteroppgaven utforsker jeg hvordan kinesiske myndigheter tok kontrollen over Hong Kong etter overføringen av suverenitet i 1997, og innføringen av den nasjonale sikkerhetsloven i 2020. Jeg starter med å presentere en historisk oversikt av Hong Kong, fra begynnelsen av det britiske kolonistyret og overføringen av suverenitet til Kina i 1997, til innføringen av de to nasjonale sikkerhetslovene ...
    • Deterrence and Reassurance: Increased relevance in the new strategic context? 

      Berthelsen, Joacim Andreassen (Master thesis, 2025)
      With great power rivalry and full-scale war in Europe, Norwegian security policy has, in some respects, ‘gone back to the future.’ Deterrence and reassurance have returned to Norwegian security discourse, with some even describing the concept as undergoing a theoretical renaissance. However, the international system has changed much since they were first introduced. This thesis intends to add to ...
    • Handelskrigen mellom USA og KIna 

      Warlo, Ole Jakob (Master thesis, 2025)
      Jeg skriver om handelskrigen mellom USA og Kina som utspiller seg nå, og studerer bakenforliggende årsaker til hvorfor konflikten eskalert
    • What about the body? Traces of embodied learning in introductory EFL coursebooks in teacher education 

      Henriksen, Linnea Brunes; Grabauskaite, Ausrine (Master thesis, 2025)
      Denne avhandlingen undersøker hvordan kroppslig læring (embodied learning) er inkludert i introduksjonsemner i engelskfaget i norske lærerutdanninger. Kroppslig læring fremmer en mer holistisk tilnærming til læring, og forener kropp og sinn i konstruksjonen av kunnskap; imidlertid er feltet fragmentert og lite utforsket i EFL-forskning. I vår studie utforsker vi hvordan pensumbøker inkluderer kroppen. ...
    • En liten dør i klasserommet 

      Haakonsen, Mia Marie (Master thesis, 2025)
      Sammendrag I denne kvalitative studien har formålet vært å undersøke hvordan et estetisk anslag kan brukes, som inngang til funksjonell skriving i en førsteklasse. I den sammenheng ble det utviklet et undervisningsopplegg bestående av 3 forløp innenfor funksjonell skriving, der drama, lek og fiksjon stod sentralt. Arbeidet har gitt meg en større innsikt i hvilke utfordringer og muligheter som ...
    • Hindutva in the Breivik Manifesto: A Case Study Inspecting Paradigm Reflexivity in Peace and Conflict Studies 

      Rao, Divya Ramakrishna (Master thesis, 2025)
      Peace and Conflict Studies, as an interdisciplinary field, has long prided itself on normative commitments to justice, nonviolence, and transformation. However, as the field matures, it is imperative to scrutinise the analytical robustness, political implications, and epistemic assumptions of its core paradigms. This kind of reflexivity is especially necessary in the context of hyperconnected ...
    • Framing Education, Fuelling Identity: News Media Narratives of the National Education Policy (NEP) 2020 in Tamil Nadu 

      Muttath George Antony, Sneha George (Master thesis, 2025)
      Abstract Peace and conflict can only be understood in relation to the lived realities and identities of communities. Language, as a central feature of identity, brings people together and enriches culture through shared practices. This thesis examines how news media narratives and language politics interact in the context of India’s National Education Policy (NEP) 2020, focusing on Tamil Nadu. Using ...
    • Affgudiske Billeder oc Troldom: Jens Pederssøn Skielderup og Jørgen Erikssøns teologi og virke i Bergen og Stavanger stift 

      Leidland, Amanda (Master thesis, 2025)
      Jeg har i denne oppgaven valgt å se på Jens Pederssøn Skielderup, den andre superintendenten i Bergen stift og Jørgen Erikssøn, den tredje superintendenten i Stavanger stift. De var begge superintendenter på siste halvdel av 1500-tallet og befant seg i kretsen til den store teologen og kryptokalvinisten Niels Hemmingsen. Dessuten havnet de begge i konflikt med sine sognebarn, Skielderup stod bak ...
    • Avvikende lederoppfatninger påvirker stress og sykefravær i arbeidslivet 

      Buskerud, Jan-Erik; Thomassen, Erland Hoff (Master thesis, 2025)
      Arbeidsrelatert sykefravær utgjør en betydelig samfunnsutfordring, der stress rapporteres å være en av de mest fremtredende årsakene. Hvorvidt stress leder til sykdom avhenger ifølge Cognitive Activation Theory of Stress av kognitive reguleringsmekanismer og individets utfallsforventning til stress, hvor ledere har en sentral posisjon til å påvirke denne dynamikken. Transformasjonsledelse, som har ...
    • Sosialdemokratiske strategier i et endret politisk landskap 

      Notkevich, Benjamin Arvola (Master thesis, 2025)
      En sammenlignende studie av sosialdemokratiske partiers strategier i Finland, Danmark, Sverige og Storbritannia 2014-2025
    • Regler for autentisk ledelse 

      Selstø, John Olav (Master thesis, 2025)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan Jordan B. Petersons filosofi, slik den kommer til uttrykk i 12 Rules for Life (2019) og Beyond Order (2021), kan forståes som prinsipper for autentisk ledelse, med utgangspunkt i Walumbwa et al. (2008) sitt teoretiske rammeverk. Studien tar utgangspunkt i en kvalitativ litteraturstudie, og anvender tematisk analyse for å identifisere sammenhenger mellom Petersons ...