Undervisning i kvalitative forskningsmetoder - utfordringer i videreutdanninger i helsefag
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/30998Date
2011-02-11Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Abstract
Hensikten med denne studien er å studere hvordan bruk av kvalitative forskningsmetoder kan skape faglig forståelse og innsikt hos studenter i helsefaglige videreutdanninger. Med utgangspunkt i en fenomenologiskhermeneutisk tilnærming og et sosiokulturelt perspektiv, blir det diskutert hvordan det kan etableres en læringssituasjon der undervisning i kvalitative forskningsmetoder kan knyttes til studentenes erfaringsverden. Det sentrale i diskusjonen er hvordan man kan skape forståelse og interesse for forskningsmetodenes betydning i kunnskapsutvikling og fagutøvelse. Diskusjonen omhandler læringsprosesser og sosiale konstruksjoner, taus kunnskap og verbalisering av minner, fra teoretisk innføring til praktisk anvendelse, samt reviewmetodikk som kommunikasjonsform. I diskusjonen benyttes empiriske funn fra et undervisningsprosjekt om kvalitative forskningsmetoder i en helsefaglig videreutdanning. De empiriske funnene benyttes som illustrasjoner i diskusjonen.
Publisher
UniversitetsforlagetCitation
Fredriksen SD, Kassah Bll, Tingvoll W. Undervisning i kvalitative forskningsmetoder - utfordringer i videreutdanninger i helsefag. UNIPED. 2011;34(4):49-57Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2011 The Author(s)