dc.contributor.author | Fredriksen, Sven-Tore Dreyer | |
dc.contributor.author | Kassah, Bente Lind | |
dc.contributor.author | Tingvoll, Wivi-Ann | |
dc.date.accessioned | 2023-09-14T14:03:49Z | |
dc.date.available | 2023-09-14T14:03:49Z | |
dc.date.issued | 2011-02-11 | |
dc.description.abstract | Hensikten med denne studien er å studere hvordan bruk av kvalitative forskningsmetoder kan skape faglig forståelse og innsikt hos studenter i helsefaglige videreutdanninger. Med utgangspunkt i en fenomenologiskhermeneutisk tilnærming og et sosiokulturelt perspektiv, blir det diskutert hvordan det kan etableres en læringssituasjon der undervisning i kvalitative forskningsmetoder kan knyttes til studentenes erfaringsverden. Det sentrale i diskusjonen er hvordan man kan skape forståelse og interesse for forskningsmetodenes betydning i kunnskapsutvikling og fagutøvelse. Diskusjonen omhandler læringsprosesser og sosiale konstruksjoner, taus kunnskap og verbalisering av minner, fra teoretisk innføring til praktisk anvendelse, samt reviewmetodikk som kommunikasjonsform. I diskusjonen benyttes empiriske funn fra et undervisningsprosjekt om kvalitative forskningsmetoder i en helsefaglig videreutdanning. De empiriske funnene benyttes som illustrasjoner i diskusjonen. | en_US |
dc.identifier.citation | Fredriksen SD, Kassah Bll, Tingvoll W. Undervisning i kvalitative forskningsmetoder - utfordringer i videreutdanninger i helsefag. UNIPED. 2011;34(4):49-57 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 877361 | |
dc.identifier.doi | 10.18261/ISSN1893-8981-2011-04-04 | |
dc.identifier.issn | 1500-4538 | |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/30998 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.relation.journal | UNIPED | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2011 The Author(s) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.subject | VDP::Medisinske fag: 700::Helsefag: 800 | en_US |
dc.subject | VDP::Midical sciences: 700::Health sciences: 800 | en_US |
dc.title | Undervisning i kvalitative forskningsmetoder - utfordringer i videreutdanninger i helsefag | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |