Show simple item record

dc.contributor.authorFredriksen, Sven-Tore Dreyer
dc.contributor.authorKassah, Bente Lind
dc.contributor.authorTingvoll, Wivi-Ann
dc.date.accessioned2023-09-14T14:03:49Z
dc.date.available2023-09-14T14:03:49Z
dc.date.issued2011-02-11
dc.description.abstractHensikten med denne studien er å studere hvordan bruk av kvalitative forskningsmetoder kan skape faglig forståelse og innsikt hos studenter i helsefaglige videreutdanninger. Med utgangspunkt i en fenomenologiskhermeneutisk tilnærming og et sosiokulturelt perspektiv, blir det diskutert hvordan det kan etableres en læringssituasjon der undervisning i kvalitative forskningsmetoder kan knyttes til studentenes erfaringsverden. Det sentrale i diskusjonen er hvordan man kan skape forståelse og interesse for forskningsmetodenes betydning i kunnskapsutvikling og fagutøvelse. Diskusjonen omhandler læringsprosesser og sosiale konstruksjoner, taus kunnskap og verbalisering av minner, fra teoretisk innføring til praktisk anvendelse, samt reviewmetodikk som kommunikasjonsform. I diskusjonen benyttes empiriske funn fra et undervisningsprosjekt om kvalitative forskningsmetoder i en helsefaglig videreutdanning. De empiriske funnene benyttes som illustrasjoner i diskusjonen.en_US
dc.identifier.citationFredriksen SD, Kassah Bll, Tingvoll W. Undervisning i kvalitative forskningsmetoder - utfordringer i videreutdanninger i helsefag. UNIPED. 2011;34(4):49-57en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 877361
dc.identifier.doi10.18261/ISSN1893-8981-2011-04-04
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/30998
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.journalUNIPED
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2011 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.subjectVDP::Medisinske fag: 700::Helsefag: 800en_US
dc.subjectVDP::Midical sciences: 700::Health sciences: 800en_US
dc.titleUndervisning i kvalitative forskningsmetoder - utfordringer i videreutdanninger i helsefagen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)