dc.contributor.author | Olsen, Mirjam Harkestad | |
dc.date.accessioned | 2023-09-27T13:26:19Z | |
dc.date.available | 2023-09-27T13:26:19Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.description.abstract | En sentral oppgave for en lærer er å legge til rette for at elevene skal lære, også kalt læringsledelse. Å lede læring kan beskrives med utgangspunkt i tre momenter, ifølge Rasmussen (2005): 1) etablere og holde fast på fokus på undervisningens tema og oppgaver, 2) tilrettelegge undervisningen slik at den fremstår aktiverende og målrettet og 3) fremholde klare, eksplisitte standarder for elevenes besvarelser og produkter. En fellesnevner for disse tre momentene kan sies å være struktur og forutsigbarhet. Denne forståelsen forsterkes gjennom MacBeath og Dempsters (2009) fem prinsipper for læringsledelse: 1) søkelys på læring, 2) miljø for læring, 3) dialog om læring, 4) delt lederskap og 5) delt ansvar. Mitt hovedfokus i dette kapitlet vil ligge på MacBeath og Dempsters moment om å skape et miljø for læring. | en_US |
dc.identifier.citation | Olsen: Læringsledelse gjennom strukturering av tid. In: Olsen, Buli-Holmberg. Læringsledelse, 2020. Cappelen Damm Akademisk p. 101-121 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1823574 | |
dc.identifier.isbn | 9788202620745 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/31249 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | en_US |
dc.subject | Klasseledelse / Classroom management | en_US |
dc.subject | Ledelse av læring / Educational management | en_US |
dc.subject | Skolestruktur / School structure | en_US |
dc.title | Læringsledelse gjennom strukturering av tid | en_US |
dc.type.version | acceptedVersion | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.type | Bokkapittel | en_US |