Kritisk matematikkundervisning - en vei til demokratisk dannelse
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/31807Dato
2023-08Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Sammendrag
Sørger matematikkundervisningen for at våre fremtidige samfunnsborgere får den matematiske kompetansen de trenger for å kritisk å forholde seg til samfunnsutfordringer? Denne artikkelen presenterer Critical Mathematics Education, et forskningsfelt som fremmer et aktivt undervisningsmiljø og som støtter lærere som ønsker å jobbe aktivt med samfunnsutfordringer og spørsmål tilknyttet mangfold, kultur og sosioøkonomiske forskjeller i matematikkundervisningen. Ved å bygge matematikkundervisningen på viktige samfunnsspørsmål, er målet at elevene skal utvikle matematisk kompetanse og kritisk tankegang for å forstå hvordan matematikk brukes og påvirker samfunnet.
Beskrivelse
Forlag
DembraSitering
Burt-Davies K, Andersson A. Kritisk matematikkundervisning - en vei til demokratisk dannelse. Dembra: Faglige perspektiver på demokrati og forebygging av gruppefiendtlighet i skolen. 2023(4):22-35Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)