Å være veileder i "praksisvinden"-utfordringer og didaktiske implikasjoner for praksisveilederutdanningen
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/32790Date
2023-03-01Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Abstract
Studien undersøker praksisveilederes utfordringer i veiledning av studenter i helse - og sosialfagutdanninger. Studien er en kvalitativ tekstanalyse. Datamaterialet er 72 eksamensbesvarelser fra praksisveiledere som gjennomførte praksisveilederutdanning. Resultatene viser at praksisveilederne har mange utfordringer; intrapersonlige-, interpersonlige- og strukturelle utfordringer. Hovedkategoriene er abstrahert ut fra underkategorier; utilstrekkelig veiledningskompetanse, usikkerhet i veileders rolle og funksjon, selvavgrensning, prosessledelse, gruppedynamikk, ulike veiledningsmetoder, særlige utfordringer, vurdering, samarbeid, rammer og system for praksisveiledning. I lys av resultatene diskuteres mulige didaktiske endringer i utdanningen.
Publisher
Høgskulen på VestlandetCitation
Tveiten S, Røkholt G. Å være veileder i "praksisvinden"-utfordringer og didaktiske implikasjoner for praksisveilederutdanningen. NORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. 2023;8(e3498)Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)