Show simple item record

dc.contributor.advisorVeierud Busch, Hella
dc.contributor.advisorLøkholm Ramberg, Ingri
dc.contributor.authorJacobsen, Ingrid Karoline
dc.date.accessioned2024-07-01T05:38:59Z
dc.date.available2024-07-01T05:38:59Z
dc.date.issued2024-05-14en
dc.description.abstractDenne studien har til hensikt å belyse vilkårene til den komplekse skjønnlitteraturen i norskundervisningen på mellomtrinnet. I denne undersøkelsen har jeg tilnærmet meg dette fenomenet ved hjelp av tre ulike metoder. Den første delen av undersøkelsen innebærer en læreplananalyse, der jeg har undersøkt dens legitimering av kompleks skjønnlitteratur i «om faget» og gjennom to kompetansemål. Analysen viser at læreplanverket gir et stort mulighetsrom og åpner for arbeid med litteratur av mer kompleks art. En kvantitativ innholdsanalyse av et utvalg læreverk for mellomtrinnet viser at bøkene gjennom vekting av utdrag som er tatt ut av sin helhet, og tilnærminger som fjerner litteraturens brodd, gir den komplekse litteraturen dårlige vilkår. Avslutningsvis er også spørsmålet om den komplekse litteraturens vilkår i norskfaget undersøkt gjennom semistrukturerte dybdeintervju med tre norsklærere. Av intervjuene kommer det frem at informantene forholder seg til læreplanverket i varierende grad, til tross for at de er lovpålagte å følge den. Lærerne benytter seg av lærebøker og dermed tekstutdrag som sin primærkilde når de skal velge litteratur til undervisningen. Undervisningen virker å særpreges av en fasilitering av litteraturen med et ønske om å fenge og engasjere umotiverte elever og elever med lav utholdenhet. Dette resulterer i lite utfordrende litteratur og tilnærminger som forenkler litteraturen. Oppsummert viser studien at den komplekse skjønnlitteraturen gjennom læreplanverket har gode vilkår i norskundervisningen for mellomtrinnet, men at dette utfordres av både læreverkenes fremstilling og lærernes ressurser og praksis.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34000
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3901
dc.subjectLitteraturundervisningen_US
dc.subjectLitterær kompetanseen_US
dc.subjectlitteraturdidaktikken_US
dc.subjectKompleks litteraturen_US
dc.subjectPedagogisk fasiliteringen_US
dc.titleMotivasjon i motstand : En studie av den komplekse skjønnlitteraturens vilkår i norskundervisningen på mellomtrinneten_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)