Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFynh, Anne Birgitte
dc.contributor.authorSamuelsen, Heidi Riise
dc.date.accessioned2024-08-07T05:41:58Z
dc.date.available2024-08-07T05:41:58Z
dc.date.issued2024-05-31en
dc.description.abstractDenne kvalitative studien tar for seg hindringer elever møter på i utforskende oppgaver. Hensikten med studien har vært å finne ut hvilke hindringer elever møter på og i hvilken fase av utforskningsarbeidet hindringene oppstår. For å undersøke dette har jeg prøvd ut et undervisningsopplegg for elever som tar matematikk 1T. Undervisningsopplegget gikk ut på at elevene selv skulle komme fram til første kvadratsetning ved hjelp av konkreter som elevene laget ved hjelp av saks, farget papir og linjal. Problemstillingen for oppgaven er hva hindrer elever i å komme fram til første kvadratsetning på egenhånd? For å avgrense problemstillingen valgte jeg å formulere to forskningsspørsmål som begge er basert på teori om didaktiske situasjoner (Strømskag, 2020): 1. Hvilke konsekvenser av den didaktiske kontrakt hindrer elevene i å lykkes i utforskende arbeid? 2. I hvilken fase innenfor didaktiske situasjoner oppstår hindringene elevene møter på? Med kvalitativ tilnærming har jeg innhentet data ved å ta lydopptak i undervisningsøkta hvor undervisningsopplegget ble utprøvd. For å analysere datamaterialet har jeg valgt å bruke teori for didaktiske situasjoner, TDS, som rammeverk. Innenfor TDS presenteres det ulike konsekvenser av den didaktiske kontrakt i tillegg til at undervisningen deles inn i fem faser. Analysen viste at selve konkretene ble et hinder for flere av gruppene. Elevenes fokus gikk fra å være på det matematiske, til å omhandle eksempelvis hvordan farge de skulle ha på hvilken figur. Et annet funn i analysen var at de fleste av hindringene oppsto som et resultat av den første fasen, devolusjonsfasen, i undervisningen. Dette kan tyde på at devolusjonsfasen var for dårlig og at elevene ikke hadde fått tilstrekkelig med informasjon om eksempelvis om hva det vil si å lykkes innenfor den utforskende oppgaven. Et viktig aspekt ved funnene er også at elevene ikke jobbet selvstendig i fasene hvor læreren egentlig skal kunne opptre som observatør. Dette er verdifulle erfaringer å ta med seg videre da analysen i sin helhet viste at man må presisere informasjonen man gir til elevene i forkant, da spesielt hvor nøye de må være når de lager konkreter. Dette for å unngå at det ikke blir et hinder for dem i videre arbeid.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34203
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDMAT-3907
dc.subjectUtforskingen_US
dc.title"Må vinklene være helt rette?"en_US
dc.typeMastergradsoppgavenor
dc.typeMaster thesiseng


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)