Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOve, Drageset
dc.contributor.authorLauritsen, Ingrid Kristine Liland
dc.date.accessioned2024-08-23T11:36:45Z
dc.date.available2024-08-23T11:36:45Z
dc.date.issued2024-05-14en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ aksjonsforskning hvor formålet er å undersøke problemstillingen "Hvordan vil læreren reflektere rundt og eventuelt endre sin tilnærming til å undervise problemløsende etter deltakelse i et utviklingsarbeid?". I lærerutdanningen og LK20 er utforskning og problemløsning sentralt. Jeg som lærerstudent har savnet praktisk erfaring i å undervise problemløsende og læreren som deltaker i aksjonsforskningen savner mer kompetanse i å undervise problemløsende. Det ble tatt i bruk en egendefinert tilnærming til å undervise problemløsende i denne aksjonsforskningen, bygget på "Make Math Moment 3-Part Framework" og tre praksiser fra Liljedahl. I utførelsen av aksjonsforskningen ble det tatt i bruk observasjon i undervisningen etterfulgt av refleksjonssamtaler i form av ustrukturert intervju for å få et innblikk i refleksjonene til læreren. Til sist ble det gjennomført et semi-strukturert intervju basert på analyse av datamaterialet fra forskningsperioden, som er utgangspunktet for analysen og funnene i denne studien. Funnene er delt inn i hvilken erfaring læreren sitter igjen med fra forskningsperioden, hvilken påvirkning hen mener det har hatt på elevene og hva læreren mener hen har lært og blitt mer bevisst på. I lærerens refleksjoner kommer det frem ulike utfordringer med å undervise problemløsende, blant annet tilgjengeligheten av læringsmateriell, tidspress og at det er behov for støtte i utviklingsarbeid. I utviklingsarbeidet ble det identifisert positive endringer, blant annet elevenes læringsmiljø og deres disposisjon til matematikk. Det ble observert økt deltakelse, villighet til å dele tanker og ideer, og endret holdning til feiling blant elevene. Aksjonsforskningen har bidratt til tilpasninger i undervisningspraksisen, slik som å tilpasse rutineoppgaver til å bli problemløsningsoppgaver. Studien viser at deltakelse i aksjonsforskning har økt bevisstheten til læreren og bidratt til utvikling av undervisningspraksisen, med håp om økt selvstendighet blant elevene over tid.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34383
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3913
dc.subjectAksjonsforskningen_US
dc.titleProblemløsende matematikkundervisning som utviklingsarbeiden_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)