dc.contributor.advisor | Dragset, Ove Gunnar | |
dc.contributor.author | Svendsen, Julie Dreyer | |
dc.date.accessioned | 2025-07-16T08:35:07Z | |
dc.date.available | 2025-07-16T08:35:07Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.description.abstract | I dette mastergradsprosjektet har jeg studert følgende problemstilling: Hvilke posisjoner tar elever på 5.trinn i arbeid med problemløsningsoppgaver i små grupper i matematikk? Undersøkelsen bygger på teori og tidligere forskning knyttet til samarbeid, posisjonering, matematisk forståelse og problemløsning. For å belyse problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ casestudie. Datainnsamlingen er basert på videoobservasjoner av elever i arbeid med en matematisk problemløsningsoppgave. Det innsamlede materialet er analysert ved hjelp av tematisk analyse.
Funnene viste at elevene inntok ni ulike posisjoner: eksperten, den kritiske eksperten, den usikre eksperten, driveren, støttespilleren, samarbeideren, vurdereren, kritikeren og den tilbaketrukne. Disse posisjonene gjenspeiler gjennomgående mønstre i elevenes utsagn og atferd, og sier både noe om hvordan de posisjonerte seg selv og hvordan de ble posisjonert av sine medelever. I analysen har jeg også sett på posisjonene i sammenheng med elevenes forståelse og samarbeidsevne. | |
dc.description.abstract | | |
dc.description | Full text not available | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/37701 | |
dc.identifier | no.uit:wiseflow:7333515:64343071 | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | |
dc.rights.holder | Copyright 2025 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Elevposisjoner - En kvalitativ casestudie av elevers posisjonering | |
dc.type | Master thesis | |