Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKarlstad, Rasmus Tørnes
dc.contributor.advisorKillengreen, Siw Turid
dc.contributor.authorReinholdtsen, Guro
dc.date.accessioned2025-07-17T08:35:09Z
dc.date.available2025-07-17T08:35:09Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractI denne studien undersøkes hvordan Escape Room-opplegg påvirker elevenes bruk av naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter. Undersøkelsen bygger på gjennomføringen av et egenutviklet Escape Room med elever fra to klasser på ulike ungdomsskoler, samt intervjuer med faglærere. Resultatene indikerer at denne undervisningsformen har flere positive sider, særlig når det gjelder å fremme elevsamarbeid, kommunikasjon og problemløsning. Selv om elevene anvender naturvitenskapelige praksiser, oppfyller de ikke fullt ut alle kriteriene som er beskrevet av Haug et al. (2021). Utviklingen av Escape Room-opplegg kan oppleves som arbeidskrevende for læreren, men samtidig representerer det en undervisningsressurs som kan gjenbrukes flere ganger. Dette understreker potensialet for Escape Room som en innovativ og engasjerende tilnærming til naturfaglig undervisning, samtidig som det krever en balansering mellom læringsutbytte og lærerens arbeidsbelastning.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37722
dc.identifierno.uit:wiseflow:7343511:64433933
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleDen gale professors lab - Et naturfaglig Escape Room
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)