Show simple item record

dc.contributor.advisorHansen, Monica Nymoen  
dc.contributor.advisorJohanson, Lisbeth Bergum 
dc.contributor.authorEskeland, Marie
dc.date.accessioned2025-07-18T08:35:12Z
dc.date.available2025-07-18T08:35:12Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har vi undersøkt hvilke tverrfaglige muligheter et utvalg lærebøker i matematikk og samfunnsfag kan gi for dybdelæring i personlig økonomi. Bakgrunnen for studien er SIFO- og PISA- rapporter som peker på at norsk skole gir barn og unge for lite og for dårlig undervisning om temaet, samt at det finnes lite forskning på området. Studien tar utgangspunkt i to forskningsspørsmål: 1) Hvordan legger et utvalg lærebøker til rette for dybdelæring i personlig økonomi? 2) Hvordan komplementerer lærebøkene hverandre i å tilrettelegge for dybdelæring i personlig økonomi? Det teoretiske rammeverket tar utgangspunkt i teori om tverrfaglighet, dybdelæring, kritisk tenkning, financial literacy og personlig økonomi. Dette er en kvalitativ studie, der vi har benyttet en kvalitativ innholdsanalyse til å analysere fire lærebøker for ungdomstrinnet, to for matematikk og to for samfunnsfag. I den forbindelse har vi utviklet et eget rammeverk for analyse, bestående av økonomisk kunnskap, ferdigheter og holdninger som er nødvendige for å utvikle dybdelæring i personlig økonomi. Funnene fra studien indikerer at lærebøkene i matematikk tilrettelegger for dybdelæring i personlig økonomi med hovedvekt på å fremme økonomiske ferdigheter i form av oppgaver og refleksjonsspørsmål. De legger også til rette for økonomisk kunnskap og holdninger, gjennom korte, overordnede tekster. Samfunnsfagslærebøkene har vi funnet at komplementerer matematikklærebøkene ved å i større grad tilrettelegge for økonomisk kunnskap og økonomiske holdninger. Det gjør de gjennom større mengder tekst om personlig økonomi, preget av drøfting, hverdagslige eksempler og sammenhenger. Disse inneholder i tillegg betydelig færre oppgaver og refleksjonsspørsmål enn matematikklærebøkene, og selv om de er gode, med tanke på å utvikle økonomiske ferdigheter, tilrettelegges dette for i mindre grad. Lærebøkenes komplementerende innhold tyder på at lærebøkene kan åpne opp for flere tverrfaglige muligheter for dybdelæring i personlig økonomi.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37771
dc.identifierno.uit:wiseflow:7339009:64441496
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleDybdelæring i personlig økonomi- en tverrfaglig studie lærebøker i matematikk og samfunnsfag
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)