Show simple item record

dc.contributor.advisorKarlsen, Silje S.
dc.contributor.advisorKleemann, Carola B.
dc.contributor.authorSamuelsen, Telma
dc.date.accessioned2025-07-22T08:35:28Z
dc.date.available2025-07-22T08:35:28Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractI denne oppgaven presenterer jeg skisser for hvordan læremidlene i norskfaget kunne vært utforma for å speile læreplanverkets intensjoner om å inkludere samer i et mangfoldig «vi». Arbeidet gis form gjennom å bygge forståelse i tre deler. Hver del tar sikte på å svare på et forskningsspørsmål: Det første spørsmålet: Hva vi vet om samiske emner i læremidler for norskfaget svarer jeg på gjennom å oppsummere hva den nyeste forskninga på samiske emner i læremidler har funnet. Dette kan sammenfattes med at det er mulig å se en gradvis nyansering i hvordan samiske emner behandles i læremidlene i norsk skole, men samiske emner har fremdeles en marginal plass i læremidlene, det preges av en norsk majoritetsforståelse av «det samiske» og det er fremdeles stort rom for forbedring. Det andre spørsmålet: hvordan vi kan forstå utvalget og organiseringa av samisk fagstoff i læremidler i norskfaget i et språkideologisk og indigeniserende rammeverk svarer jeg på gjennom å gjøre en læremiddelanalyse av norsklæreverket Salto 5-7 fra Gyldendal forlag. Gjennom å trekke på kritisk diskursanalyse som forskningsmetode og se funnene i lys av samisk kunnskapsforståelse, Irvine og Gals (2000) språkideologiske rammeverk og et rammeverk for indigenisering av undervisning basert urfolkspedagogisk forståelse av mainstreaming/whitestreaming og andregjøring og Torjer A. Olsens (2017) kategorier fravær, inkludering og indigenisering i mainstreamundervisning får jeg en forståelse for hvordan den eksisterende strukturen i læreverket kommer i konflikt med målet om å integrere samiske perspektiver på en meningsfylt og relevant måte. Mine funn samsvarer med funnene fra tidligere forskning i at samiske emner fremdeles har en marginal plass, at det preges av en norsk masjoritetsforståelse og at det er stort rom for forbedring. Det tredje og siste spørsmålet: hvordan læremidlene kunne vært uforma og formulert for å sikre at samiske perspektiver oppfattes som meningsfylt og relevant for samiske og ikke-samiske elever, svarer jeg på ved å gjøre en aksjon der jeg bearbeider og forfatter læremiddeltekster basert på erfaringene fra de to første delene. Jeg konkluderer med at det er mulig å utforme læremidler som tar utgangspunkt i samiske perspektiver, som integrerer samiske emner på måter som oppfattes som meningsfylt og relevant for både samiske og ikke-samiske elever, men det krever store endringer i læremidlenes struktur og tekstpraksis.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37803
dc.identifierno.uit:wiseflow:7362439:64441501
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleDrømmen om samisk i norsklæreverkene
dc.typeMaster thesis


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)