Now showing items 1121-1140 of 1695

    • Adult refugee learners in the Norwegian school system. An exercise in mental contortionism? 

      Tollefsen, Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Are the aims of competence in Social Studies, LK06 applicable to adult refugee learners? This thesis aims to answer this research problem by investigating how different discourse perspectives interfere in the production of text in the classroom, and how connotations to topic relevant words affect academic achievement. Basil Bernstein’s theory on agent and structure offers the main theoretical ...
    • Konfigurert med tiden: om proteinenes finstemte nanoteknologi 

      Thorvaldsen, Steinar (Chapter; Bokkapittel, 2015)
      Proteiner er små molekyler som gjerne utfører spesielle oppgaver. Tusenvis av slike er til enhver tid i funksjon i hver celle i kroppen vår. Denne artikkelen skal handle om slike proteiner.
    • Sosial inkludering av en elev med ASF i den ordinære skolen. Hvordan opplever og arbeider lærere i ett lærerteam med sosial inkludering av en elev med ASF i den ordinære klassen? 

      Karlsen, Cato (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-30)
      Denne oppgaven er en kvalitativ studie som tar for seg et lærerperspektiv. I en inkluderende skole ligger det føringen til at alle elever skal være deltager sammen med sine medelever i skolehverdagen. En ASF-diagnose vil for en elev med ASF gi vanskeligheter med å forstå det sosiale samspillet som utarter seg i den inkluderende skolen. Hovedintensjonen med denne forskningen er å søke kunnskap om ...
    • Identitetsbygging gjennom fiksjonsskriving. En studie av identitet i noen fiksjonstekster skrevet av elever på 7.trinn 

      Bjørkli-Eriksen, Siv Anita (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      I dette masterprosjektet søker jeg svar på hvilke identiteter som kommer til syne i noen fiksjonstekster skrevet av elever på 7. trinn. Jeg gjør undersøkelsen ut fra en forståelse av identitet som bygger på James Paul Gees artikkel Identity as an analytic lens for research in education (2000) og hans bøker Introduction to Discourse Analysis (2014) og How to do Discourse Analysis(2014). Formålet med ...
    • Det er du som har lært meg å lese. En kvalitativ studie om hvilke tiltak som settes i gang på småskoletrinnet når resultatene på Carlsten leseprøve er lav 

      Hausner, Hege (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Denne oppgaven er en kvalitativ studie som handler om tiltak som settes i gang på småskoletrinnet når lesehastighet og leseforståelse hos en elev er lav på Carlsten leseprøve. I denne studien er det fokusert på lærere som har tatt Carlsten leseprøve på 3.trinn. Formålet med studien var å finne ut hvilke tiltak som ble satt i gang på de ulike trinnene etter at Carlsten leseprøve var tatt. Studien ble ...
    • Digital mobbing - hva er det? 

      Aders, Hilde (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-04-24)
      I denne masteroppgaven undersøkes det hvordan elever, lærere og foreldre i barneskolen forstår og forholder seg til digital mobbing. Undersøkelsen ble gjort ved at elever i 6. og 7. klasse skrev fortellinger om digital mobbing mens fem lærere og to foreldre i grupper ble intervjuet om temaet. Analysen av elevtekstene og intervjuene viser at det går et skille mellom barne- og voksengenerasjonen i ...
    • Utvikling av akademisk identitet i et aksjonsorientert praksisfellesskap. 

      Furu, Eli Moksnes; Stjernstrøm, Else (Chapter; Bokkapittel, 2017-06-06)
      In this chapter we explore how a group of novice academic staff developed an academic identity in interaction within and across a Nordic and an international network. We also discuss the signification of working together for professional development as we use Wenger’s notion of “communities of practice” as an analytical frame. A community of practice presupposes an “open communicative space” where ...
    • Master spesialpedagogikk, tema inkludering 

      Kavli, Jon Gunnar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Prosjektet tar utgangspunkt i hvordan elever reagerer på at medelever får tilpasset lærestoffet. Gjennom samtaler med lærere ønsker vi å belyse hvordan slike tilpasninger blir akseptert. Prosjektet har følgende problemstilling: «Hva er læreres syn på elevers aksept av ulikhet, knyttet til lærerens bruk av tilpasset lærestoff?» Formålet er å lære mer om elevers aksept av ulikhet fra lærers perspektiv.
    • Når jeg sier ting, så sier de: hvem bryr seg? Om opplevelser og håndtering av relasjoner for ungdomsskoleelever med Asperger-syndrom 

      Johansen, Liss Ellen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Denne oppgaven er en kvalitativ studie som tar for seg et elevperspektiv. Studien har fokus på elever med Asperger-syndrom (AS) og deres relasjoner på ungdomsskolen. Formålet med studien var å få en dypere forståelse av hvordan elever med AS opplevde sine relasjoner, og hvordan de håndterte relasjonene. Studien ble gjennomført som dybdeintervju der informanter fra ungdomsskolen har fortalt om sine ...
    • Psykososialt miljø - et relasjonelt perspektiv på klassefellesskap. En kvalitativ undersøkelse om hvordan det pedagogiske personalet beskriver den gjensidige påvirkningen mellom det psykososiale klassemiljøet og elever med nevrobiologiske vansker. 

      Turi, Ina Marita; Danielsen, Fredrik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-10-30)
      Masteravhandlingen undersøker lærere og assistenters beskrivelser av deres respektive klassers psykososiale miljø, når klassen har en eller flere elever med nevrobiologiske vansker. Formålet er å undersøke den gjensidige påvirkningen mellom denne elevgruppen og det psykososiale miljøet. Gjennom diamantrangeringsmetoden, individuelt intervju og fokusgruppeintervju ble det samlet inn empiri om ...
    • Fritidsklubbens hemmelighet. En studie av hva vi kan lære av fritidsklubben for å skape et mobbefritt miljø. 

      Simonsen, Christina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-14)
      Formålet med denne studien er å undersøke fritidsklubben som arena for mobbing, eller som mobbefri arena. Flere foreldre har gitt tilbakemelding til en fritidsklubb at deres barn opplever mobbing og krenkelser på skolen, men ikke på fritidsklubben. Dette til tross for at de samme barna oppholder seg på begge arenaene. Studien tar sikte på å belyse synspunktene til en av de ansatte i fritidsklubben. I ...
    • Læreplanverkenes samtid preger tematikken i historiedisiplinen. Hvilke endringer har skjedd i historiedisiplinens tematikk, fra 1971 til 2013? 

      Andreassen, Susann Grung (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-01)
      Et dypdykk i historien til læreplanen i samfunnsfaget, hvor fokuset i oppgaven er på utviklingen og revideringene som har vært gjort fra M71 og frem til REV.LK06. Denne masteroppgaven tar for seg hvilken endringer som har skjedd i løpet av de 6 siste revideringen av læreplanverkene for grunnskolen. En spesifisering av forskningsspørsmål gjorde at historiedisiplinen ble hovedfokuset i mastergradsprosjektet ...
    • Å ikke være en sau. En spørreundersøkelse om hvordan ungdom opplever egen trivsel, læring, inkludering og atferd i dramakonteksten. Oppfulgt av dybdeintervjuer 

      Fossesholm, Stine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-10)
      Dette studiet har sin bakgrunn i min interesse for bruk av kreative fag i samfunnet, herunder bruk av drama, og min interesse for ungdom som strever med ulike typer atferd. Den har blitt til på bakgrunn av de ungdommene jeg har møtt som mestrer dramakonteksten bedre enn skolekonteksten. Studiet gir et viktig tilskudd til forskningen både innenfor det teaterfaglige og det spesialpedagogiske feltet. ...
    • Cyber Harassment and Quality of Life 

      Thorvaldsen, Steinar; Stenseth, Anna-Maria Helena; Egeberg, Gunstein; Pettersen, Geir Olaf; Rønning, John Andreas (Chapter; Bokkapittel, 2016)
      Research on bullying and harassment in Scandinavia has been going on for several decades, and is appearing in new frameworks and forms since the new categories of “cyber harassment” or “cyberbullying” has been introduced. Bullying is a phenomenon of great importance, as it seems to affect persons negatively in their everyday functioning. <br>We designed a questionnaire on cyber harassment, which ...
    • Å forstå læringsprosessene i rollespill: eksempel fra samfunnsfaget i lærerutdanningen 

      Leming, Tove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016-04)
      Artikkelens tema er rollespill som arbeidsform i høyere utdanning, og hvordan man kan forstå læringsprosessene i denne arbeidsformen. Fokuset er på samfunnskunnskap i en norsk lærerutdanning, og det brukes konkret et eksempel fra undervisningstemaet familie, seksualitet og samliv. Målsetningen ved å bruke rollespill er å skape mer reflekterte og analytiske holdninger hos lærerstudenter i forhold til ...
    • Å gjøre Lars Levi Læstadius synlig for verden (LLL Online) 

      Larsen, Rolf Inge; Elgvin, Lilly-Anne Østtveit; Aspaas, Per Pippin; Conzett, Philipp (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      LLL Online har som langsiktig mål å samle inn, digitalisere, analysere og synliggjøre alt tilgjengelig materiale etter én person, Lars Levi Læstadius. Prosjektet er et arbeid innenfor digital humaniora. Prosjektet er rotfestet ved UiT og inkluderer et nettverk av forskere som strekker seg fra Norge (Tromsø, Alta, Bodø, Notodden og Oslo) og videre til Sverige (Umeå), Finland (Joensuu og Rovaniemi) ...
    • Mellom Ararat og Tsjatsja - botanikeren Lars Levi Læstadius (1860-1861) 

      Sortland, Andy B. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      The Swedish pastor Lars Levi Laesstadius is most known for having founded the Laestadian Pietist revival movement. However, Laestadius was also a noted botanist and in this paper the most important of his scientific achievements are discussed. This article focuses on Læstadius’ work as a botanist and interest in a natural scientist until his dying day. His view of science was in fact quite ...
    • Lars Levi Læstadius: En visuell fortelling. Historiske fragmenter fra Karesuando og Pajala 

      Thorvaldsen, Steinar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      A visual narrative, or visual storytelling, is a story told primarily through the use of visual media. The story may be told using still photography, illustration, or video. The visual narrative has also been of interest to the academic community and educators that have sought to understand the impact and power of image and narrative in individuals and societies. In this paper, we tell the story of ...
    • School performance after experiencing trauma: a longitudinal study of school functioning in survivors of the Utøya shootings in 2011 

      Strøm, Ida Frugård; Schultz, Jon-Håkon; Wentzel-Larsen, Tore; Dyb, Grete (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016-05-10)
      Background:<br>The psychological impact on survivors of terrorism has been well documented. However, studies on adolescent survivors and the academic performance of high school students following a terrorist attack are lacking.<br> Objective:<br>This study investigated academic performance, absenteeism, and school support amongst survivors of a terrorist attack in Norway.<br> Method:<br>Data from ...
    • Negotiating a new day: Parents’ contributions to supporting students’ school functioning after exposure to trauma 

      Røkholt, Eline Grelland; Schultz, Jon-Håkon; Langballe, Åse (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016-04-22)
      Parents are advised to get their children back to school soon after exposure to trauma, so that they may receive social support and restore the supportive structure of everyday life. This study explores parents' experiences of supporting adolescents in regaining school functioning after the July 2011 massacre at Utøya summer camp in Norway. One year after the attack, 87 parents of 63 young people ...