Institutt for lærerutdanning og pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 1-20 av 1865
-
Tilpasset og inkluderende opplæring for elever med spesialpedagogiske behov. Lærernes opplevelser av tilpasset og inkluderende opplæring i den offentlige skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)Temaet for denne masteroppgaven er tilpasset og inkluderende opplæring for elever som mottar spesialundervisning. <p> <p>Studien tar sikte på å utforske hvordan lærere på mellomtrinnet opplever arbeidet med tilpasset og inkluderende opplæring. Spesielt fokus er rettet mot de metoder og tilnærminger lærerne opplever som effektive for å øke læringsutbyttet, samarbeidet med foresatte og tverrfaglige ... -
Decolonising English Education: Analysing the Representation of Colonial Relationships in Norwegian School English Textbooks. The Colonial Legacies: Exploring Their Continued Impact on the English Language Subject in Norwegian Schools
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)This thesis aims to research how and if the colonial history and its aftereffects are reflected in English subject textbooks. The research is a qualitative case study of the Explore 7 My Book textbook. With the goal of making teachers and others working in education, more aware of their teaching material, considering the multicultural classroom of today, and the work needed for every pupil to feel ... -
Utviklingssamtaler i barneskolen. En kvalitativ undersøkelse av barneskoleelevers opplevelse av å delta i utviklingssamtaler
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)Forskningsspørsmålene i dette prosjektet er hvilke intensjoner lærere på mellomtrinnet har med utviklingssamtaler, hva de ønsker at elevene skal sitte igjen etter disse, og hvilken opplevelse elevene har av å ha utviklingssamtaler. Oppgaven baserer seg på en kvalitativ studie, der to lærere og tolv elever fra en barneskole i Tromsø ble intervjuet. Hovedformålet med prosjektet er å få frem hvordan ... -
Elever med synsnedsettelser sine opplevelser av inkludering i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)Formålet med denne kvalitative studien var å undersøke hvordan blinde og svaksynte elever opplevde inkludering i grunnskolen. Jeg ønsket å få innsikt i elevenes subjektive beskrivelser. Problemstillingen for denne studier var: Hvordan opplevde blinde og svaksynte elever inkludering i grunnskolen? Videre valgt jeg å avgrense og spisse oppgaven, og formulerte derfor to forskningsspørsmål: 1. Hvordan ... -
Elevers matematiske læringsmuligheter i smågruppearbeid med åpne oppgaver. En flerkasusstudie av kjennetegn på læringsmulighetene til lavtpresterende ungdomsskoleelever.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)Gjennom denne masteroppgaven forsøker jeg å svare på følgende problemstilling: Hva kjennetegner læringsmulighetene som viser seg når lavtpresterende elever arbeider med åpne oppgaver i heterogene smågrupper. For å belyse to aspekter ved problemstillingen, ble følgende forskningsspørsmål benyttet: 1. Hva kjennetegner aktualiseringen til de lavtpresterende elevene i arbeidet med den åpne oppgaven ... -
«Lærere må gi innholdsrike tilbakemeldinger, slik at det ikke bare blir tomme ord uten en mening bak». Et førstepersons aksjonsforskningsprosjekt om egen utvikling som lærer, ved bruk av samtalegrep i tilbakemeldinger
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)Dette prosjektet har som formål å utvikle vår formative vurdering med hjelp av samtalegrep. Vi har gjennom prosjektet sett nærmere på hvordan samtalegrep kan hjelpe oss til å gi nyttige tilbakemeldinger. Vi har valgt å forske på egen praksis da vi har opplevd utfordringer ved å gi innholdsrike tilbakemeldinger i kroppsøvingsfaget. Prosjektet har en kvalitativ forskningsmetode, hvor forskningsdesignet ... -
«Det hadde vært artig om vi kunne lest iblant, for da får man litt avkobling fra å bruke skjerm». En kvantitativ og kvalitativ studie om leselyst og holdninger til lesing på mellomtrinnet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)I denne masteravhandlingen har vi undersøkt holdninger til lesing og leselyst på mellomtrinnet. Dette er gjort med utgangspunkt i problemstillingen Hvilke holdninger har elever på mellomtrinnet til lesing og hva er elevenes tanker om hva som gir dem lyst til å lese? Bakgrunnen for denne forskningen begrunnes med våre praksiserfaringer om negative holdninger til lesing og lite leselyst blant elever ... -
Hvordan undervisningen tilrettelegges for elev med utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD)
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-01)I følge Rouse (2008) sitert av Glasby et al. (2022, s. 3) vil det arbeidet som foregår i klasserommet være avgjørende for om elever inkluderes eller ekskluderes. Jeg ønsket derfor å finne ut hvordan det kan arbeides i og utenfor klasserommet, for at elev med utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD) skal oppleve å bli inkludert. I tillegg ville jeg se på hvordan dette arbeidet kan oppleves av eleven ... -
Matematikkfagets bidrag til revitalisering av et utrydningstruet spill
(Chapter; Bokkapittel, 2024)Følgende hendelse er hentet fra ei økt hvor en gruppe lærerstudenter prøvde spillet Sáhkku for første gang. Et stykke inn i økta presenterer lærer et bilde av en situasjon der seks Sáhkku-brikker står på brettet. Lærer: «Det er grønn-spillers tur. Hva er sannsynligheten for at blå-spiller mister dronninga i dette trekket?» To studenter nærmest «kaster seg» over dette Sáhkku-problemet. Øvrige studenter ... -
Den tidlige vekkelsestiden i Norge (1845–1861)
(Chapter; Bokkapittel, 2024)Kirkehistorikeren Pekka Raittila skriver at selv om læstadianismen hører inn under svensk kirkehistorie, spredte vekkelsen seg så raskt over landegrensene at man kan si at det er Nordkalotten som er vekkelsens egentlige hjemland. <p> <p>Ut fra et slikt resonnement er det nordlige Norge en integrert del av læstadianismens «hjemland» fra begynnelsen av. Den læstadianske vekkelsens geografiske spredning ... -
Lars Levi Læstadius
(Chapter; Bokkapittel, 2024)I februar 1861 døde mannen som i år 2000 ble stemt frem som årtusenets norrbottning i Sverige, Lars Levi Læstadius (1800–1861). En notis i Aftenposten viser at han ved sin død var kjent nok til å bli omtalt i norske aviser, men samtidig at han fortsatt befant seg i skyggen av sin yngre bror Petrus Læstadius (1802–1841) som hadde vært død i 20 år. -
Forskning på og fortellinger om læstadianismen i Norge.
(Chapter; Bokkapittel, 2024)I lang tid foregikk forskningen på læstadianismen innenfor disiplinene teologi og kirkehistorie, men i de siste 50 årene har det kommet bidrag fra andre forskningsfelt som historie, filosofi, sosialantropologi, sosiologi, statsvitenskap og religionsvitenskap. I tillegg til vitenskapelig forskning finnes det en stor mengde avis- og tidsskriftartikler skrevet enten som opplysning om, angrep på eller ... -
Etablering og oppbyggingsfase (1860–1890)
(Chapter; Bokkapittel, 2024)Da Læstadius lå på det siste i Pajala prestegård, kom Johan Raattamaa på besøk. Ifølge tradisjonen vendte Læstadius seg til sin arbeidskamerat og sa: <p> <p><i>Jag har här försökt att i Guds Ords ljus pröva mig själv och min undervisning, om de bestå inför Herrens dom. Jag har inte funnit något som är emot Skriften i min undervisning, den kan jag inte förändra. Men nog känner jag mig själv vara en ... -
Ekspansjon, institusjonalisering og fragmentering (1890–1930)
(Chapter; Bokkapittel, 2024)Før 1890 ser man tydelige signaler på at den læstad ianske vekkelsesbevegelsen var i endring, men det var i tiden rundt 1900 at det ga seg store og synlige utslag. -
Konsolidering i ulike grupperinger og tilpasning til det moderne samfunnet (1930-1960)
(Chapter; Bokkapittel, 2024)Splittelsene ved inngangen til 1900-tallet førte til at det rundt 1930 var tre store læstad ianske grupper i Norge: Alta-retningen, Lyngen-retningen og De førstefødte (også omtalt som Ofoten-retningen). Det er disse tre gruppene vi følger i de påfølgende kapitlene. -
Sekulariseringsprosesser, læstadiansk ortodoksi og forsterket kritikk av kirke og skole (1960-1990)
(Chapter; Bokkapittel, 2024)1960-tallet preges av de læstad ianske gruppenes arbeid med å opprettholde etablerte strukturer. De interne diskusjonene preges nå av hvorvidt man er lojal mot de interne strukturene som er etablert. Relativt nye interne forordninger tas raskt for gitt og fremstilles som etablert tradisjon eller læstad iansk tradisjon, selv om de er nokså nye. «Læstad iansk tradisjon» er nå en del av selvforståelsen ... -
Forhandling om lære- og tradisjonsforståelse, differensiering og avskalling (1990-2020)
(Chapter; Bokkapittel, 2024)Sekulariserings- og globaliseringsprosesser påvirket det norske samfunnet fra 1960- og 1970-tallet og inn på 1990-tallet. Ny teknologi, økonomisk vekst og nye samfunnsimpulser påvirket skole- og utdanningssystemet. De læstadianske gruppene møtte stadig nye utfordringer når det gjaldt å holde fast på en identitet som kristen, som et «Guds barn», som læstadianer. For læstadianerne var et norsk samfunn ... -
Hovedlinjer i læstadianismens historie
(Chapter; Bokkapittel, 2024)Utviklingstrekkene til den læstadianske vekkelsesbevegelsen slik vi har fulgt den i denne boken, viser et fellestrekk med andre kristne vekkelsesbevegelser. Etter en intens første vekkelsesperiode kommer perioder der utviklingen preges av behov for organisering og formalisering. Vekkelsen og dens vekt på det levde liv som forberedelse til dommedag og evighet, og en distansering til samfunnet utenfor ... -
Innledning
(Chapter; Bokkapittel, 2024)Den læstadianske vekkelsesbevegelsen oppstod rundt presten Lars Levi Læstadius’ (1800–1861) virke i den svenske kirken. Den oppstod og spredte seg innenfor kirkelige rammer og kan derfor karakteriseres som en kirkelig vekkelse. Vekkelsen spredte seg blant tilhørere innenfor de evangelisk-lutherske statskirkene i Finland, Norge og Sverige. Kirken som institusjon og et luthersk bekjennelsesgrunnlag ... -
Exploring Local Culture and Traditions Through Art Activities and Play in a Children’s Museum
(Chapter; Bokkapittel, 2025-04-27)This chapter discusses how children’s museums can contribute to children’s play and their experience with local culture and traditions through art activities like “museum theatre” and drawing. Children’s agency is part of their way of exploring museums, framed as a cultural process within the society the child develops. Drawing on a sociocultural and an arts-based perspective, this study aims to ...