Institutt for lærerutdanning og pedagogikk: Recent submissions
Now showing items 1201-1220 of 1695
-
Problemløsningsmønstre. En kvalitativ studie av elevers problemløsningsstrategier for numeriske tallrekker og geometriske mønstre
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Denne undersøkelsen har tittelen: Problemløsningsmønstre. Hensikten med oppgaven er å bedre forståelsen av hvilke problemløsningsstrategier som kommer til syne når elever løser oppgaver med tallrekker innenfor algebrafeltet. Studien tar utgangspunkt i et konstruktivistisk kunnskapssyn, og har et kvalitativt forskningsdesign. Datainnsamlingen fant sted i to 9. klasser ved to skoler. Jeg har tatt i ... -
Case-basert undervisning i naturfag. På hvilken måte påvirker case-basert undervisning ungdomsskoleelevers læringsutbytte og motivasjon i naturfag?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Denne studien handler om case-basert undervisning i naturfag på ungdomsskolen. Målet for studien var å studere elevenes motivasjon for denne typen undervisning og om de hadde læringsutbytte av den. Fire klasser på tre forskjellige skoler i Tromsø deltok i prosjektet. Studien har en kvantitativ tilnærming og tar utgangspunkt i spørreundersøkelser tilknyttet undervisningen. Elevene svarte på ... -
Læreplan i norsk - skrevet, men ikke forklart - lest, men ikke forstått?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Målsettingen for masteravhandlingen er å bidra til utvikling av læreplanforståelse for norskfaget i LK06. Det handler om vår tolkning av planen, men også å møte læreplanen på en ny måte gjennom lærere. Studiet har flere datasett. Det første er fire læringsepisoder som har bidratt til vår læreplanforståelse, gjennom å bruke oss selv som informant. Vi har analysert læreplanen for norsk i LK06, for ... -
Muntlige ferdigheter i skolen - et skudd som trenger vann for å spire. Et kvalitativt studie om begrepets forståelse i forskning og praksis
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Dette er et kvalitativt studie, hvor vi har forsket på hvordan muntlige ferdigheter blir forstått i forskning, teori og i tillegg hos to lærere på to forskjellige skoler. Vi hadde en hypotese om at de muntlige ferdighetene stilles i skyggen av de andre grunnleggende ferdighetene, selv om de likestilles i læreplanen. Gjennom et dypdykk i tematikken har vi sett hvor nødvendig arbeid og utvikling ... -
Pedagogisk entreprenørskap - en muskel som kan trenes
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)Hensikten med masteravhandlingen er å se på hvordan begrepet pedagogisk entreprenørskap kan og bør forstås til bruk i grunnskolen. Jeg tar først et utvalg av forskningsrapporter for å se på studiens bakgrunn og relevans. Videre tar jeg et utvalg av teoretisk litteratur for å se på hva de kan si om begrepet og arbeidsmåten pedagogisk entreprenørskap. Neste steg for å besvare forskningsspørsmålet mitt ... -
Erfart profesjonsutvikling gjennom videreutdanning i matematikkdidaktikk. På hvilken måte gir videreutdanning profesjonsutvikling?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Denne kvalitative undersøkelsen tok utgangspunkt i forskningsspørsmålet «På hvilke måter erfarer lærere på MatematikkMOOCen ved UiT og HiST, profesjonsutvikling gjennom sin videreutdanning?» og videre oppfølgingsspørsmålet «På hvilke måter kan lærernes profesjonsutvikling påvirke elevenes matematiske læring?». Jeg jobber med videreutdanning, hvor inntrykket mitt er at dette er et tema studenter ... -
Teaching English in introduction classes. A case study of challenges and facilitating factors for teachers who teach English in introduction classes
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-11)The aim of this study was to get more knowledge about how teachers teach English in introduction classes, and to gain more insight into the challenges and facilitating factors teachers meet in this particular teaching situation. The research project was designed as a particularistic observational case study. Both qualitative and quantitative methods were used to collect data in an introduction class ... -
Rom til å utvikle scientific literacy - En tekstanalyse av ”Forskerføtter og leserøtter”-lesehefter
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Denne masteroppgaven har scientific literacy som hovedtema. Forskningsspørsmålet er ”Hvordan kan lesehefter fra Forskerføtter og leserøtter, brukt i tråd med lærerveiledningene, bidra til at elever på mellomtrinnet utvikler scientific literacy?”. Metoden er en tradisjonell tekstanalyse av to lesehefter fra undervisningsopplegget ”Forskerføtter og leserøtter”. I tillegg beskrives tilhørende ... -
Muntlige presentasjoner i norskfaget - noen lærersynspunkter. En kvalitativ studie av muntlige presentasjoner og det muntlige i presentasjonene
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Denne mastergradsoppgaven har som formål å se på hvilke tanker norsklærere i ungdomsskolen har om muntlige presentasjoner, og spesifikt det muntlige i presentasjonene. Følgende problemstilling undersøkes: Hvilke tanker har et utvalg norsklærere om muntlige presentasjoner og hvilket fokus får det muntlige i presentasjonene? Dette er videre undersøkt gjennom fem delproblemstillinger som fokuserer på ... -
Stress i læreryrket - Mindfulness som stressmestringsverktøy
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Bakgrunnen for denne studien er at både nasjonal og internasjonal forskning dokumenterer at stress er et problem i læreryrket. Forskning viser at mindfulness kan være en ressurs i å redusere stress, og med utgangspunkt i dette ønsket vi å undersøke forskningsspørsmålet: Hva opplever lærere som stressende i yrket og hvordan kan mindfulness være en ressurs for lærere i å håndtere stress i skolehverdagen? ... -
Digitale verktøy og grunnleggende digitale ferdigheter i samfunnsfag. En kvalitativ studie av samfunnsfaglæreres oppfatninger av digitale verktøy og digitale ferdigheter
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Denne masteroppgaven fokuserer på digitale verktøy og digitale ferdigheter i samfunnsfag. Gjennom oppgaven er det forsøkt å belyse fordeler og ulemper som samfunnsfaglærere ser med dette i skolehverdagen. Besvarelsen forsøker å belyse hvordan man forstår begrepene ”digitale verktøy” og ”digitale ferdigheter” fra et lærerperspektiv. I dagens skole er temaer rundt IKT høyst aktuelle. Fokuset på ... -
Hvilke krav og føringer til arbeidsmetode finnes i LK-06? - En kvalitativ analyse av kompetansemål
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)I denne oppgaven har jeg utforsket forskningsspørsmålet "Hvilke krav stilles og hvilke føringer legges for bruk av arbeidsmetoder i ulike kompetansemål i LK-06?". For å svare på forskningsspørsmålet har jeg valgt å stille to underspørsmål: "På hvilken måte påvirker kompetansemålene i LK-06 valg av arbeidsmetoder?" og "På hvilken måte kan ulik forståelse og tolkning av begreper i kompetansemål påvirke ... -
Hva er digital kompetanse? En empirisk og teoretisk undersøkelse om digital kompetanse i skolen.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-17)Denne masteroppgaven omhandler hva digital kompetanse betyr i skolen. Det innebærer hvordan digital kompetanse er definert, hvilke intensjoner læreplanverket har og hvordan lærere opplever dette. Gjennom teoretisk undersøkelse har jeg definert digital kompetanse i skolen til å omfatte det å ha operative ferdigheter, evnen til å vurdere når ulike digitale verktøy og ressurser er hensiktsmessige å ... -
Kortreist kunnskap. En kvalitativ studie om bruken av lokale læremidler i by- og distriktskoler
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-15)Tittel: Kortreist Kunnskap. Formål og Problemstilling: Formålet med dette forskningsprosjektet var å finne ut om det er forskjell på hvordan skoler vektlegger bruken av lokale læremidler i samfunnsfag. Ut i fra dette ble problemstillingen formulert slik: ”I hvilken grad er det forskjell på by- og distriktskolers vektlegging av lokale læremidler ?” Metode På bakgrunn av problemstillingen ... -
«Det handler om å se og bli sett hele livet». En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres forståelse av lytting i norskfaget
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Lytteferdigheten har lenge hatt en liten plass både i forskning- og skolesammenheng, særlig i forhold til ferdighetene lesing og skriving. I tillegg blir lytting ofte sammenlignet med å høre, noe som kan gi forestillinger om at alle barn kan lytte. Lytteferdigheten er samtidig viktig for aktiv deltakelse i samfunn- og arbeidsliv. Jeg var derfor interessert i undersøke ungdomsskolelæreres forståelse ... -
Å lykkes med Forskerspiren. En studie om implementering av hovedområdet Forskerspiren i naturfaglæreres undervisningspraksis.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Denne studien retter et positivt blikk på implementering av forskerspiren, et hovedområde i læreplanen for naturfag (LK06). Det er viktig og aktuelt, å prøve og avdekke hvilke faktorer som kan bidra til en vellykket implementering i en organisasjon som skolen. Formålet med forskningsprosjektet er å bidra med innsikt i hvordan lærere kan lykkes med implementering av forskerspiren, og hvilke faktorer ... -
Motivasjonsfaktorer til høyere utdanning i matematikk. En kvalitativ studie på faktorer som motiverer studenter til å ta høyere utdanning i matematikk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Hensikten med studien er å finne faktorer som kan være med å motivere elever og studenter til å satse på faget matematikk, og velge å ta en høyere utdanning i faget. Problemstillingen i denne oppgaven er følgende: ”Hvilke faktorer er med på å motivere studenter til å ta høyere utdanning i faget matematikk?”. Studien tar utgangspunkt i et konstruktivistisk kunnskapssyn og har et kvalitativt ... -
Tilpasset opplæring for flinke elever i matematikk. En kvalitativ undersøkelse av hvordan et utvalg matematikklærere fra ungdomskolen forstår, erfarer og praktiserer tilpasset opplæring for flinke elever i matematikk.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Tilpasset opplæring for flinke elever i matematikk er en kvalitativ studie som har som hensikt å undersøke hvordan et utvalg matematikklærere fra ungdomstrinnet forstår, erfarer og praktiserer tilpasset opplæring for flinke elever i matematikk. Forskningen har et kvalitativt forskningsdesign, hvor jeg har brukt semi strukturert intervju som metode.Totalt intervjuet jeg fem lærere. Mine funn kan tyde ... -
Elever med lav måloppnåelses motivasjon og oppfatning av undervisning, med tanke på nivådifferensiert – og ordinær aldersdelt undervisning. En kvalitativ undersøkelse bygd på teori og intervju med et lite utvalg elever.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Dette er en master i matematikkdidaktikk som ser på motivasjon hos svake elever i en nivådifferensiert og en ordinær klasse. På bakgrunn av stor interesse for motivasjon og tilpasset undervisning vil jeg se på problemstilling: Hva kjennetegner svake elevers motivasjon og syn på matematikk undervisning i en nivådifferensiert - og ordinær aldersdelt klasse? Dette er en generisk kvalitativ studie, ... -
«Jeg måtte se for meg mer enn det som står i teksten.» En studie av elevers bruk av egen fantasi og forkunnskaper i møtet med en skjønnlitterær tekst.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Denne masteroppgaven presenterer en empirisk undersøkelse som har sett på hvordan elever bruker egne minner og erfaringer i møtet med en skjønnlitterær tekst for å tolke det teksten antyder, men ikke fremstiller direkte. I studien ble det gjennomført et undervisningsopplegg i en åttendeklasse, og datamaterialet består av skriftlige elevbidrag og observasjonsnotater. Forskningsspørsmålet som belyses ...